הקשר בין ויטמין D וסוכרת
ויטמין D לסוכרתיים

הקשר בין ויטמין D וסוכרת

מחסור בוויטמין D ומחלת הסוכרת הפכו בשנים האחרונות להיות מגיפות עולמיות וההערכה היא ש- 75% מהאנשים במדינות המערב חיים בחוסר. הסיבה העיקרית: חוסר חשיפה לשמש. על הקשר בין סוכרת לחוסר בוויטמין D במאמר שלפניך.

ויטמין D הוא לא באמת ויטמין אלא הורמון בעל חשיבות גבוהה מאוד.
יש לו השפעה על כל תא ותא בגוף שלנו ותעיד על כך העובדה שלכל תא יש רצפטור (קולטן) חלבוני לוויטמין D.
למרות שתמיד אמליץ לקבל את החומרים שהגוף צריך מהתזונה, חוסר של ויטמין D קשה להשלים בתפריט.

ביטויים של מחסור בוויטמין D בגוף יכולים לנוע בין כאבי עצמות וחולשת שרירים ועד דיכאון ומערכת חיסונית מוחלשת.
מחסור לטווח הארוך יכול לגרום להשמנת יתר, לחץ דם גבוה, פסוריאזיס, אוסטאופורוזיס, עייפות כרונית, מחלת אלצהיימר, סרטן וסוכרת מסוג 2.
מצד שני, יש גם מצבים כמו דלקות כרוניות ועודף משקל המפריעים לסינתזה של ויטמין D בגוף.

למה חסר לנו ויטמין D

רובנו חסרים בוויטמין D, כולל חולים רבים עם סוכרת מסוג 2. הסיבה היא פשוטה: חשיפה מוגבלת לאור השמש.
אנחנו נמצאים יותר בבית, במשרד או במכונית וכשאנחנו כבר יוצאים אנחנו משתמשים בקרם הגנה מהפחד מסרטן העור.
שלא כמו ויטמינים ומינרלים אחרים אנחנו מסוגלים לייצר בעצמינו ויטמין D.
כלומר, ויטמין D מסונתז באמצעות אנרגיית השמש הנוגעת בתאים על העור שלנו ומשם בתהליך המשלב את הכבד והכליות יוצר הגוף ויטמין D.

הקשר בין וויטמין D וסוכרת

מחקרים רבים תומכים בקשר שבין חוסר בוויטמין D למחלת הסוכרת. השפעת ויטמין D על שיפור פעולת האינסולין, שיפור היכולת של התא לקלוט את האינסולין והגברת תגובת האינסולין להובלת גלוקוז, הם רק חלק מהמנגנונים המושפעים מחוסר בוויטמין D. הנה כמה קישורים למחקרים נבחרים:

רמה תקינה של וויטמין D

  • 0-10 ננוגרם למיליליטר – מחסור חמור מאוד.
  • 10-15 ננוגרם למיליליטר  – מחסור.
  • 15-32 ננוגרם למיליליטר  – מצב גבולי.
  • מעל 32 ננוגרם למיליליטר  – רמה תקינה.
  • בין 50-65 ננוגרם למיליליטר – רמה אופטימלית.
  • מעל 100 ננוגרם למיליליטר – הרעלה.

הערה: הרמה הנכונה של ויטמין D משתנה מאדם לאדם. הדרך היחידה להיות בטוחים שרמות הוויטמין D שלך תקינות היא לבקש בדיקת דם לוויטמין D.

סוגים של וויטמין D

ישנן שתי צורות של ויטמין D:  ויטמין D2 וויטמין D3

וויטמין D2 הוא גרסה סינתטית הנקראת ergocalciferol, שיש לה חיי מדף קצרים יותר, ואילו ויטמין D3 (הידוע גם בשם cholecalciferol) זהה לוויטמין D המיוצר על ידי הגוף לאחר חשיפה לקרני UVB.

וויטמין D2 – מסונתז בעיקר מפטריות ושמרים.
וויטמין D3 – דגים שמנים.
מחקרים הראו כי ויטמין D3 אפקטיבי פי שלושה מאשר וויטמין D2.
לכן כשקונים תוסף ויטמין D, להקפיד לבדוק איזה סוג של וויטמין D מכיל המוצר.

*הערה: לפני שאתם מתחילים לתסף ויטמין D, יש לערוך בדיקות דם ולהתייעץ תחילה עם הרופא כדי לוודא שהמינון בטוח ולא יגרום לאינטראקציה עם תרופות שנוטלים.

הגברת רמות ויטמין D

  1. חשיפת העור לשמש במשך 15-20 דקות פעמיים בשבוע לפחות , עדיפות בשעות הבוקר בין 10:00 ל- 15:00. להקפיד על מגע של השמש בעור הפנים, ידיים, גב רגליים ללא קרם הגנה. חשיפה זו יכולה לעזור להגדיל את ייצור ויטמין D ולהפחית את הסיכון לסוכרת ולמצבים רפואיים חמורים אחרים.
    חשיפה לאור השמש בתוך הבית דרך חלון זכוכית לא תפיק ויטמין D.
  2. תוספי תזונה.
  3. מזונות כמו אגוזים, דגים שמנוניים, ביצים ועוד – ראה מאמר מורחב על מזונות המכילים ויטמין D.

חשיפה לשמש לא רק בשביל ויטמין D

ייצור ויטמין D מחשיפה לאור אולטרה סגול אינו ההיבט החשוב היחיד בחשיפה לשמש.
תאים בכל הגוף, כולל העור והעיניים, רגישים לאור כחול מהשמש, שהוא החזק ביותר בשעות הבוקר ומשפיעים על התפקוד של הגוף:
1. השפעה על בלוטת יותרת המוח וההיפותלמוס.
2. ויסות הורמונים ומערכת העצבים.
3. השפעה על השעון הסרקדי – השעון הפנימי של גופנו החיוני לשינה איכותית וניהול מתחים.
4. ביטוי מחזורי של הורמונים- בינהם מלטונין אשר בנוסף להיותו קריטי לשינה איכותית, מלטונין הוא נוגד חמצון רב עוצמה.
5. תפקוד המעיים.
6. מסייע במניעת דיכאון- ההיפותלמוס ובלוטת יותרת המוח משפיעים על בלוטות יותרת הכליה השולטות בייצור הקורטיזול.

שורה תחתונה ,
1. לכו ובדקו את רמת ויטמין D בדם.
2. במידה הצורך קחו תוסף תזונה מסוג D3.
3. הוסיפו לתפריט מזונות המכילים ויטמין D.
4. למרות שנטילת תוסף ויטמין-D3 מועילה מאוד היא אינה יכולה להחליף את המגוון העצום של היתרונות הבריאותיים. של פשוט לצאת החוצה….

 

מעוניינים לקבל למייל את המאמר הבא שאפרסם?
מלאו את הטופס ותהנו מהקריאה:

סיפורי הצלחה

A1C יורד

הפעם הצלחתי להוריד את הסוכר!

שמי טל אליה ואני בת 53. אני גרה בחולון וסבלתי מהשמנת יתר ממחצית שנות ה-30 שלי. אין דיאטה, תוכנית הרזיה, דיאטנית או קבוצות תמיכה שלא

מאמרים נוספים

ויטמין D לסוכרתיים

הקשר בין ויטמין D וסוכרת

מחסור בוויטמין D ומחלת הסוכרת הפכו בשנים האחרונות להיות מגיפות עולמיות וההערכה היא ש- 75% מהאנשים במדינות המערב חיים בחוסר. הסיבה העיקרית: חוסר חשיפה לשמש.

קטוגני וצמחוני

קטוגני וצמחוני האם אפשרי?

לדיאטה הקטוגנית יתרונות רבים לאיזון סוכר, ירידה במשקל ושמירה על בריאות טובה ללא נפילות אנרגיה תכופות. השאלה האם גם צמחוניים יכולים ליהנות מהיתרונות שיש לתזונה

כמה ]חמימות ליום

כמה פחמימות צריך לאכול ביום?

הכל מתחיל ונגמר בכמות הפחמימות הנכונה לך. בדרך כלל מי שרוצה לרדת במשקל, לשמור על סוכר מאוזן ובריאות טובה צריך לשאול את עצמו את השאלה:

צום לסירוגין מול הפחתת קלוריות

צום לסירוגין – המדריך למתחילים

צום. מה אתם מרגישים כשאתם שומעים את המילה הזו? כשאני אומרת את המילה צום למטופלים שלי נפתחות להן העיניים לרווחה בתמיהה וחלק אפילו מקבלים ישר

צום לסירוגין – 12 טיפים חשובים

צום לסירוגין היה מאז ומתמיד חלק מהתרבות והדת של מיליוני אנשים בעולם. במאמר הזה אתן לך 12 טיפים ועצות חשובות לצום לסירוגין אשר מתבססות על

שתהייה לך שנה (לא) מתוקה!

בהתחלה חשבתי שיהיה קצת נדוש שגם אני אוציא ברכה לשנה החדשה, הרי אף אחד לא באמת קורא את כל הברכות האלה והן כבר די חוזרות

 תוכן האתר נועד לספק מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ מקצועי או להכשיר מטפלים. אין להסתמך על המידע באתר כעל מקור בלעדי, או כתחליף לייעוץ, טיפול, אבחון, השגחה וחוות דעת של רופא מוסמך. מתן אמון בלתי מסויג בתוכן כלשהוא באתר הוא סיכון שכולו של הגולש ובאחריותו. כמקובל בתחום הרפואה המשלימה, התאמת טיפול נעשית באופן אינדווידואלי וספציפי לכל אדם, כל מקרה לגופו, לכן יש להתייחס אל התכנים באתר בזהירות ואין להסתמך עליהם.
חלק מהמידע הינו בגדר דעה אישית של הכותבת בלבד ואינו מתיימר להתאים לכל אדם. השימוש והצפייה באתר הינם באחריות הגולש בלבד ואין לראות במידע המופיע באתר משום הבטחה לתוצאה כלשהי ו/או אחריות או חובות כלשהם של הכותבת לכל נזק ישיר ו/או עקיף העלול להיגרם כתוצאה משימוש לא מוסמך במידע זה. 

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן