למה הגוף שלנו אוגר שומן בדם, איך הורמון אחד מנהל את הכל, ומהם הצעדים הפשוטים להורדת טריגליצרידים?
אם אתם או מישהו שאתם מכירים סובל מרמות גבוהות של טריגליצרידים בדם ומחפשים דרך להורדת טריגליצרידים ושיפור הבריאות המטבולית- זה המאמר בשבילכם.
אנשים רבים בטוחים בטעות שכל השומן שבדם מגיע ישר מהצ'יפס או מהשומן שהם אוכלים במזון, ומאמינים שהפתרון הוא לעבור אל תזונה דלת שומן.
אבל המדע מספר סיפור אחר לגמרי: הבעיה האמיתית קשורה לתופעה שנקראת תנגודת לאינסולין, לצריכה עודפת של פחמימות וסוכרים, ולעומס רב על הכבד שעלול גם לגרום למצב של כבד שומני.
במאמר אנסה להסביר בצורה פשוטה איך פועל המנגנון ההורמונלי בגוף, למה שומן תזונתי הוא לא האויב, ואיך בחירות תזונתיות נבונות יעזרו לכם לאזן את הורמון האינסולין ולהוריד את רמות השומנים בדם.
מה זה בכלל טריגליצרידים ומאיפה הם מגיעים?
תחשבו על טריגליצרידים כמו על "סוללות הגיבוי" של הגוף שלכם. בכל פעם שהגוף מקבל אנרגיה שהוא לא צריך להשתמש בה עכשיו, הוא אורז אותה בצורה של מולקולות שומן שנקראות טריגליצרידים, ושומר אותן ב"מחסנים" , שהם תאי השומן שלנו.
כשעושים בדיקת דם ורואים ערכים גבוהים של טריגליצרידים, זה אומר שיש כרגע יותר מדי סוללות גיבוי כאלה שמסתובבות חופשי בזרם הדם ולא נכנסות למחסנים.
הגוף שלנו בונה את הטריגליצרידים האלה משני מקורות שונים:
מקור חיצוני (מהאוכל)
ומקור פנימי (שהגוף מייצר בעצמו).
המקור החיצוני: השומן שאנחנו אוכלים
כשאנחנו אוכלים שומנים בריאים (כמו אלו שנמצאים בשמנים מהצומח או מהחי), חומצות השומן האלו מגיעות אל המעיים שלנו. חומצות שומן הן מקור אנרגיה סופר חשוב לגוף, וכדי לשמור עליהן בצורה יעילה, המעיים שלנו "אורזים" אותן למולקולות גדולות יותר: הם לוקחים שלוש חומצות שומן, ומחברים אותן למולקולה אחת של גליצרול (ומכאן השם: טרי-גליצרידים).
כדי שהטריגליצריד הזה יוכל לנוע בדם בלי בעיה, המעיים עוטפים אותו יחד עם כולסטרול בתוך חלקיק מיוחד שנקרא כילומיקרון. תחשבו על כילומיקרון כמו על "מונית שירות" קטנה שיכולה לנסוע בקלות ברחבי זרם הדם. המוניות האלו מסתובבות בגוף עד שהן מוצאות תחנה פנויה (קולטן) ברקמות השריר או השומן שלנו, ונכנסות אליהן כדי לספק אנרגיה.
המקור הפנימי: המפעל של הכבד
במשך שנים, אנשים חשבו שאם יש למישהו הרבה שומן בדם, זה רק בגלל המסלול הראשון – כלומר, שהוא אוכל מאכלים שמנים. זה נשמע הגיוני, נכון? שומן יוצר שומן. אבל זה פשוט לא נכון, ובגלל המחשבה הזו אנשים עברו למוצרים "ללא שומן" שהיו מפוצצים בסוכר.
המציאות היא שרוב הטריגליצרידים העודפים בדם מיוצרים בכלל במסלול השני – בתוך הגוף שלנו, על ידי הכבד. הכבד הוא כמו מפעל מיחזור: כשמגיע אליו עודף של אנרגיה – ובעיקר עודף של סוכר מעובד, קמח לבן וממתקים – הוא לוקח את הסוכר הזה, הופך אותו לשומן (טריגליצרידים), ואורז אותו בתוך "אוטובוסים" קטנים משלו (שנקראים VLDL ו-LDL) שנוסעים ברחבי הדם.
הורמון האינסולין: המנהל הקשוח של המחסנים
כדי להוריד את רמת הטריגליצרידים בדם, אנחנו צריכים להכיר את המנהל של כל האירוע הזה: הורמון שנקרא אינסולין. תדמיינו שהאינסולין הוא שומר סף בכניסה למחסני השומן, ויש לו חוקים קשוחים מאוד:
- הוא עובד רק בנתיב אחד: כשרמות האינסולין בדם גבוהות (וזה קורה בכל פעם שאנחנו אוכלים הרבה סוכר ופחמימות פשוטות), הוא פותח את הדלתות של המחסנים וגורם לגוף לאגור שומן. אי אפשר לאגור טריגליצרידים בלי אינסולין גבוה.
- הוא נועל את הדלת המרכזית: כל עוד האינסולין גבוה, הוא נועל את האפשרות להוציא שומן מהמחסנים ולשרוף אותו (תהליך שנקרא ליפוליזיס). הגוף פשוט תקוע במצב אגירה.
הטריק המטבולי הוא פשוט: כשאנחנו מפחיתים את האוכל שמקפיץ את האינסולין (כמו סוכרים ופחמימות מעובדות), רמות האינסולין צונחות.
ברגע שהאינסולין נמוך, הגוף כבר לא מסוגל לדחוף טריגליצרידים לאחסון, ובמקביל הוא משחרר את הנעילה על המחסנים הקיימים. כך השומנים מתחילים להתפרק ולהפוך לאנרגיה, והערכים בבדיקות הדם פשוט צונחים.
אנרגיה + אינסולין = אגירה
בשביל שהגוף יאגור שומן בדם, הוא חייב שילוב של שני דברים: אינסולין גבוה ועודף של אנרגיה.
אם חסר אפילו אחד מהם, האגירה פשוט נעצרת! כשרמות האינסולין שלנו נמוכות, גם אם יש קצת עודף אנרגיה, הגוף לא נלחץ הוא פשוט מעלה את קצב חילוף החומרים שלו (שורף יותר קלוריות ביום באופן טבעי) ומנקה את השומנים מהדם.
כשהגוף עובר למצב "ניקוי עמוק" ומפנה דלקים מהדם
מה קורה כשרמות האינסולין שלנו יורדות בצורה משמעותית ויציבה? הגוף מבין שהוא צריך להחליף דיסקט ולמצוא מקור דלק חלופי לסוכר. הוא עובר למצב של שריפת שומן אקטיבית, שבו הכבד מפרק את הטריגליצרידים בקצב מוגבר ומייצר מהם חלקיקי אנרגיה קטנים וסופר-יעילים.
במצב הניקוי הזה קורים שני דברים מדהימים:
- קצב שריפה מטורף: קצב פירוק האנרגיה של תאי השומן עצמם יכול לעלות עד פי שלושה בהשוואה למצב רגיל שמבוסס על סוכרים.
- פינוי עודפים: הגוף מתחיל באופן אקטיבי "לבזבז" אנרגיה עודפת ומפנה דלקים (כמו אותם טריגליצרידים) ממחזור הדם. במקום לשמור ולאגור אותם ברקמות, הגוף פשוט משתמש בהם או פולט את עודפי האנרגיה החוצה מהמערכת.
למה פחמימות פשוטות מפוצצות את הכבד?
הכבד שלנו הוא איבר מדהים, אבל יש לו נקודת תורפה. כשאנחנו אוכלים סוכר פירות (פרוקטוז) – שנמצא בכמויות גבוהות במשקאות מתוקים, מיצים ומזון מעובד, שאר התאים בגוף לא יודעים מה לעשות איתו. רק הכבד יכול לפרק אותו.
כששותים פחית שתייה מתוקה, זה כמו לשלוח אלפי משאיות עם סחורה למפעל קטן וצר. המפעל (הכבד) מוצף לחלוטין ולא עומד בעומס. כדי להתמודד עם ההצפה, הוא הופך את הסוכר הזה במהירות לשומן (תהליך הליפוגנזה). חלק מהשומן הזה נתקע בכבד עצמו ויוצר כבד שומני, ושאר השומן נארז ונשלח ישר לדם כטריגליצרידים גבוהים. כשמפסיקים להציף את הכבד בסוכרים ומזון מעובד, המפעל חוזר לעבוד בשקט והדם מתנקה.
פעילות גופנית וטריגליצרידים: למה חדר כושר לבד לא יוריד שומן בדם?
הרבה פעמים אומרים לאנשים: "יש לך טריגליצרידים גבוהים? תתחיל לרוץ או לעשות ספורט והכל יסתדר". אז נכון, פעילות גופנית היא דבר מעולה לבריאות, לכוח, למצב הרוח ולשרירים, אבל המדע מראה שהיא לבדה לרוב נכשלת בהורדת שומן הגוף או בניהול יעיל של דלקי הדם.
למה? בגלל מנגנון הפיצוי של הגוף. אם מתאמנים חזק אבל לא משנים את איכות האוכל, הגוף מרגיש שהוא שרף הרבה אנרגיה, ומיד מפעיל תחושת רעב מוגברת כדי להשלים את החסר ובדרך כלל אנחנו נרצה לאכול דווקא פחמימות וסוכר. הכלל המנחה הוא פשוט:
- אוכלים חכם כדי להיות בריאים: הניהול המרכזי של מאגרי השומן נעשה דרך התזונה, שמטרתה להוריד את רמות האינסולין ולאפשר לגוף לשרוף שומן.
- "מתאמנים כדי להיות חזקים": תפקיד הפעילות הגופנית הוא בניית חוזק, אך היא אינה הכלי המרכזי להפחתת שומן ללא השינוי ההורמונלי הנדרש.
שורה תחתונה: אז מה עושים תכלס?
בשביל להוריד את הטריגליצרידים, לא צריך להרעיב את עצמכם ובטח שלא לפחד משומנים. האסטרטגיה הכי יעילה היא פשוט לאכול בצורה שמורידה את רמות האינסולין בדם:
- נפרדים מהסוכר והפחמימות המעובדות: מפחיתים משקאות מתוקים, חטיפים, מאפים, קורנפלקס ולחם לבן. אלו החומרים שהכבד הופך לשומן בדם.
- משלבים יותר שומנים בריאים וטבעיים: אוכלים אבוקדו, שמן זית, ביצים, דגים, אגוזים ובשר איכותי. הם משביעים, נותנים אנרגיה מעולה ולא מקפיצים את האינסולין.
- נותנים לגוף מנוחה: כשמשאירים חלון זמן ממושך בלי נשנושים (למשל בלילה ועד שעות הבוקר המאוחרות), רמות האינסולין יורדות והגוף מקבל הזדמנות פז להפסיק לאגור טריגליצרידים ולהתחיל לשרוף או לפנות אותם מהדם.
כשמבינים את הפיזיולוגיה האמיתית של הגוף ומשחררים את המיתוסים הישנים, אפשר לשפר את הבריאות המטבולית בקלות, להוריד את רמות השומן בדם ולהרגיש מלאי אנרגיה וחיוניות!
מרגישים שהגיע הזמן לעשות סדר בבריאות המטבולית שלכם?
הגוף שלנו הוא מערכת חכמה ומורכבת, ואם בדיקות הדם שלכם מראות רמות גבוהות של טריגליצרידים זה לא אומר שאתם עושים משהו רע, זה פשוט סימן מהגוף שהגיע הזמן לשנות גישה ולתת לכבד ולמחזור הדם שלכם את חלון המנוחה והאיזון שהם כל כך זקוקים לו.
אתם לא חייבים לעבור את התהליך הזה לבד או לנחש מה נכון עבורכם.
בקליניקה שלי, אני מסתכלת על בדיקות הדם והמדדים המטבוליים שלכם וביחד נבנה תוכנית אישית, פשוטה ופרקטית שמתאימה בדיוק לאורח החיים שלכם.
רוצים ללמוד איך לאכול חכם, להחזיר את הורמון האינסולין לאיזון ולראות את השינוי כבר בבדיקות הדם הבאות?
לחצו כאן ונתאם פגישת ייעוץ בקליניקה כדי להתחיל את השינוי המטבולי שלכם עוד היום.








![כמה ]חמימות ליום](https://www.talihakak.co.il/wp-content/uploads/2020/05/carb_1_optimized-1-300x206.jpg)















