האם הדיאטה הקטוגנית מתאימה לסוכרתיים?
דיאטה קטוגנית לסוכרתיים

האם הדיאטה הקטוגנית מתאימה לסוכרתיים?

מניחה שרובכם שמעתם על הדיאטה הקטוגנית ושמעתם כמה היא עוזרת לאנשים לרדת במשקל.  אבל האם היא מתאימה גם למי שלא רוצה לרדת במשקל? למי שיש סוכר לא מאוזן? למי שסובל מטריגליצרידים בדם או כבד שומני? מהי תזונה קטוגנית והאם היא טובה לסוכרתיים , במאמר שלפניך.

החלטתם (שוב) לרדת במשקל, נשבעתם שהפעם זה לתמיד. שהפעם אתם לא נוגעים יותר במתוק כי חייבים להוריד את רמות הסוכר בדם והגוף כבר עייף וכבד.

אז קמתם בבוקר והכנתם דייסה של שיבולת שועל עם תפוח או בננה ובצהריים אכלתם סלט גדול עם חזה עוף רזה או טונה ואז כשהגעתם הביתה  אחרי יום שלם שהכל הלך ממש טוב, הכל התפרק…

אם מה שכתבתי פה מתאים ומתחבר לכם, אתם בחברה טובה, בחברה שכבר לא יודעת מה לעשות כדי להוריד את הסוכר ? מה לאכול אם יש כבד שומני ואיך לשמור על מדדי סוכר תקינים מבלי להתנזר מכל מה שטעים.

יש כל כך הרבה דיאטות מה הכי מתאים לסוכרתיים?

אומנם יש מגוון רחב של דיאטות אבל ברוב הדיאטות אנשים רוצים להשיג את אותם דברים:

  • לא להיות רעבים כל הזמן.
  • לא לחשוב על אוכל כל הזמן.
  • לא להתעסק המון בבישולים וקניות.
  • לרדת במשקל לאורך זמן ולשמור עליו.
  • להרגיש ולהתמלא באנרגיה טובה.
  •  וכמובן מטרה ראשונה –  שיפור במצב הבריאותי.

שורש הבעיה

הרבה אנשים שרוצים לרזות או לשנות תזונה בשביל להבריא לא שואלים מהו שורש הבעיה או איך הגיעו למצב הזה. הם לא שואלים, כי הם חושבים שהם יודעים את התשובה. התשובה שאני שומעת היא שאין כח רצון מול המתוקים, שאין כח להתעמל, שהם אוכלים יותר ממה שהם מוציאים.

אז הנה התשובה הנכונה: לרוב האנשים הסובלים מעודף משקל ולסוכרתיים יש בעיה מטבולית. לבעיה הזו קוראים   עמידות לאינסולין. הבעיה הזו היא שורש הבעיה לסוכרת, היא זו שגורמת לעליה במשקל גם אם לא אוכלים הרבה או שאוכלים פחות מאותם אנשים שאין להם בעיית משקל.

מהי התזונה הקטוגנית?

אם בתזונה רגילה, התזונה המערבית, אוכלים הרבה פחמימות לפעמים אפילו 80% מהתפריט הרי שבתזונה הקטוגנית שומרים על רמת פחמימה נמוכה, רמת חלבון מתונה ורמת שומן גבוהה.

לפי החלוקה הבאה: 75% שומן , 20% חלבון ו- 5% פחמימה.

מה ההיגיון שמאחורי התזונה הקטוגנית?

הדיאטה הקטוגנית מעבירה את הגוף למצב מטאבולי הנקרא קיטוזיס (מפה השם תזונה קטוגנית). במצב הזה הגוף מפיק אנרגיה מהשומן שבתזונה ובגוף ולא מהפחמימות.

 כיצד הגוף  משתמש ואוגר אנרגיה?

לרוב תאי הגוף יש יחידת בתוך התא הנקראת מיטוכונדריה. היא למעשה תחנת הכח של התא בה מתקיים ייצור האנרגיה.

לגוף יש 3 מקורות של דלק : פחמימות , חלבונים ושומנים.

פחמימות הם מקור לאנרגיה בזמינות הכי גבוהה לגוף והן מתפרקות הכי מהיר. אבל,  יש להן יכולת מוגבלת לאחסון . כלומר, המחסן שלהם מספיק רק ליומיים –שלושה. הפתרון של הגוף להפוך אותן לשומן. (מסוג טריגליצרידים).

שומן הוא מקור לאנרגיה לטווח ארוך הגוף יכול לאגור אותו בכמות כמעט בלתי מוגבלת.

החלבון  הכרחי לגוף וחייבים אותו לפעילות השוטפת ולכן הגוף יעדיף לא להשתמש בו  לשריפת אנרגיה אלא, אם כל המאגרים האחרים נגמרו.

מסקנה: שומן הוא הצורה הכי מועדפת והכי יעילה של הגוף לשמור אנרגיה.

מדוע הדיאטה קטוגנית טובה לסוכרתיים?

ברוב הדיאטות אוכלים הרבה פחמימות (70%-80%)

וגם אוכלים בתכיפות גבוהה של 6 ארוחות ביום , במקום 3 כמו פעם. (קשה שלא לאכול ארוחות ביניים עם כמות כזו של פחמימות).

לצורת האכילה הזו יש השפעה חזקה על האינסולין שרוב היום גבוה.

כשהאינסולין רוב הזמן גבוה מתפתחת עמידות לאינסולין,  כך שהגוף בעצם נמצא במצב של אגירת אנרגיה כל הזמן , כי כל הזמן מגיעות עוד ועוד פחמימות שצריך להיפטר מהן ולהוציא אותן מזרם הדם לתוך התאים.

הסיבה שהתזונה הקטוגנית הפכה להיות כל כך פופולארית היא כי התזונה הזו נותנת פתרון אמיתי לבעיה , פתרון אמיתי לעמידות לאינסולין.

כלומר רק באמצעות הפחתה של פחמימות שתביא לירידה ברמות האנסולין יוכל הגוף להגיע לשומן ולהשתמש בו כמקור לדלק.

הדיאטה הקטוגנית – יישום

להלן רשימת המאכלים שמותר לאכול בתזונה הקטוגנית:

  • בשר.
  • ביצים.
  • דגים ופירות ים.
  • שומנים טובים – שמן זית , חמאה, קוקוס, זיתים.
  • ירקות הגדלים מעל האדמה.
  • גבינות שמנות.
  • אגוזים – שימו לב רק להבדלים בינהם.
  • פירות יער.

ממה נמנעים:

  • כל צורות הסוכר המעובד, הממתיקים, שתייה מוגזת
  • דגנים – כל הסוגים: אורז, חיטה, כוסמת, קינואה, כוסמין
  • קטניות – כל הסוגים: חומוס, פול, שעועית , עדשים.
  •  פירות – מלבד תותים ופירות יער.

כיצד נחלק את הצלחת שלנו בתזונה הקטוגנית?

  • שומן – 75% – אבוקדו , אגוזים , שמנים (שמן זית ), חמאה, שומן מהחי.
  • חלבון – 20% – דגים , בשר , עוף , גבינות , ביצים.
  • פחמימה – 5% – מירקות הגדלים מעל האדמה. לרשימת המומלצים. 

כמויות? ללא הגבלה! בניגוד לפחמימות, שומנים אי אפשר לצרוך ללא הגבלה, גם אם ממש תרצו. תחושת השובע מגיעה מהר מאוד.

  1. שלב ראשון , לשנות את המקור שלך לדלק לגוף ,להפחית את כמות הפחמימות באופן משמעותי כדי שלגוף תהייה סיבה מוצדקת לחפש דלק ממקור של שומן .
  2. שלב שני, ברגע שעשיתם את סעיף 1 , הגוף למד לשרוף שומן כדלק ואז הגוף למעשה פחות תלוי בפחמימות. מה שיבוא לידי ביטוי בפחות חשק למתוק.
  3. עכשיו עם פחות פחמימות, הגוף פחות מפעיל את האינסולין מה שמאפשר להפחית את העמידות לאינסולין .
  4. כשהאינסולין יורד יש יותר גישה למאגרי השומן .
  5. התוצאה: לגוף יש אנרגיה מבלי להיות רעבים כל הזמן.
  6. פחות רעבים = פחות אוכלים.
  7. המשקל מתחיל לרדת.
  8. עמידות לאינסולין משתפרת וגם מחלות הקשורות אליה כמו סוכרת, כבד שומני עודף משקל, לחץ דם, כולסטרול גבוה, שחלות פוליציסטיות, שדיים גבריות ועוד ישתפרו בהתאם.
  9. בנקודה הזו אנשים מרגישים ש- 3 ארוחות ביום זה יותר מידי כי הגוף מקבל את האספקה שלו מתוך הגוף עצמו ולא צריך לאכול 3 ארוחות ביום.

שורה תחתונה

האם אני חושבת שאפשר לחיות ככה לתמיד?

האם זה מתאים לכולם?

התשובה שלי היא שכן.

אבל, אם אין לך עמידות גבוהה לאינסולין

אפשר לחיות בעולם של הדל פחמימה עם 50-70 גרם פחמימה ליום ועדיין להרגיש נהדר .

אם אתם סובלים מאחת מהבעיות שציינתי במאמר אני מאוד ממליצה להתנסות בשינוי תזונתי שיביא לכם בריאות טובה יותר ואריכות ימים. צריכים עזרה? צרו עמי קשר ותראו שזה לא קשה כמו שזה אולי נשמע.

מעוניינים לקבל למייל את המאמר הבא שאפרסם?
מלאו את הטופס ותהנו מהקריאה:

סיפורי הצלחה

A1C יורד

הפעם הצלחתי להוריד את הסוכר!

שמי טל אליה ואני בת 53. אני גרה בחולון וסבלתי מהשמנת יתר ממחצית שנות ה-30 שלי. אין דיאטה, תוכנית הרזיה, דיאטנית או קבוצות תמיכה שלא

מאמרים נוספים

ויטמין D לסוכרתיים

הקשר בין ויטמין D וסוכרת

מחסור בוויטמין D ומחלת הסוכרת הפכו בשנים האחרונות להיות מגיפות עולמיות וההערכה היא ש- 75% מהאנשים במדינות המערב חיים בחוסר. הסיבה העיקרית: חוסר חשיפה לשמש.

קטוגני וצמחוני

קטוגני וצמחוני האם אפשרי?

לדיאטה הקטוגנית יתרונות רבים לאיזון סוכר, ירידה במשקל ושמירה על בריאות טובה ללא נפילות אנרגיה תכופות. השאלה האם גם צמחוניים יכולים ליהנות מהיתרונות שיש לתזונה

כמה ]חמימות ליום

כמה פחמימות צריך לאכול ביום?

הכל מתחיל ונגמר בכמות הפחמימות הנכונה לך. בדרך כלל מי שרוצה לרדת במשקל, לשמור על סוכר מאוזן ובריאות טובה צריך לשאול את עצמו את השאלה:

צום לסירוגין מול הפחתת קלוריות

צום לסירוגין – המדריך למתחילים

צום. מה אתם מרגישים כשאתם שומעים את המילה הזו? כשאני אומרת את המילה צום למטופלים שלי נפתחות להן העיניים לרווחה בתמיהה וחלק אפילו מקבלים ישר

צום לסירוגין – 12 טיפים חשובים

צום לסירוגין היה מאז ומתמיד חלק מהתרבות והדת של מיליוני אנשים בעולם. במאמר הזה אתן לך 12 טיפים ועצות חשובות לצום לסירוגין אשר מתבססות על

שתהייה לך שנה (לא) מתוקה!

בהתחלה חשבתי שיהיה קצת נדוש שגם אני אוציא ברכה לשנה החדשה, הרי אף אחד לא באמת קורא את כל הברכות האלה והן כבר די חוזרות

 תוכן האתר נועד לספק מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ מקצועי או להכשיר מטפלים. אין להסתמך על המידע באתר כעל מקור בלעדי, או כתחליף לייעוץ, טיפול, אבחון, השגחה וחוות דעת של רופא מוסמך. מתן אמון בלתי מסויג בתוכן כלשהוא באתר הוא סיכון שכולו של הגולש ובאחריותו. כמקובל בתחום הרפואה המשלימה, התאמת טיפול נעשית באופן אינדווידואלי וספציפי לכל אדם, כל מקרה לגופו, לכן יש להתייחס אל התכנים באתר בזהירות ואין להסתמך עליהם.
חלק מהמידע הינו בגדר דעה אישית של הכותבת בלבד ואינו מתיימר להתאים לכל אדם. השימוש והצפייה באתר הינם באחריות הגולש בלבד ואין לראות במידע המופיע באתר משום הבטחה לתוצאה כלשהי ו/או אחריות או חובות כלשהם של הכותבת לכל נזק ישיר ו/או עקיף העלול להיגרם כתוצאה משימוש לא מוסמך במידע זה. 

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן