צום לסירוגין- מדוע כל אישה חייבת ללמוד לצום
צום לסירוגין לנשים

צום לסירוגין- מדוע כל אישה חייבת ללמוד לצום

כיום נשים יותר מתמיד צריכות ללמוד לצום. מחלות כרוניות רבות כמו אלצהיימר, סוכרת, בעיות פוריות, סרטן, מחלות לב, מחלות אוטואימוניות כאבים כרוניים ותנודות במצב הרוח עלו בצורה משמעותית ולטיפול התרופתי אין  פתרון אמיתי לבעיה. במקום הזה נכנס הצום ככלי עוצמתי לריפוי.

הטיפול התרופתי שכבודו במקומו מונח וללא ספק עוזר במקרים רבים, במקרים רבים אחרים משאיר אותנו חולים ללא פתרון אמיתי לבעיה. אף פעם לא היינו בתקופה כזו שבה אנחנו חייבות לחשוב על דרך אחרת או נוספת לריפוי שלנו. דרך שתיקח אותנו חזרה הביתה אל הגוף שלנו. חזרה למחזוריות הטבעית שלו, לקצב הפנימי, שבו נוכל להביע במלוא העוצמה את הנשיות שלנו והכח שלנו. לפעמים תוך כדי המירוץ להישגיות ותוצרים מאבדים את קשר עם הדבר הכי חשוב, הגוף שלנו. והבחירה שלנו צריכה להיות התעקשות על הבריאות שלנו.

במאמר היום אביא לפניכם סקירה של מספר מחקרים שנעשו בהקשר של בריאות נשים וצום לסירוגין ככלי עוצמתי לריפוי.
כלי שלא מקודם היום בכלי התקשורת, לא עושים עליו קמפיין ולא מפיצים אותו דרך קופות החולים. אם אתם שואלים את עצמכם מהי הסיבה לכך? ב- 2 מילים  – לא כלכלי. כשאתם צמים אף אחד לא מרוויח. (חוץ מכם כמובן).

המאמר הזה מתבסס על מטא אנליזה, שיטה שמטרתה להשוות ולצרף תוצאות שהושגו במספר מחקרים והתפרסם ב- 2016.

מסקנות סופיות

המסקנות הסופיות של הסקירה הזו וחשוב לי דווקא להתחיל מהמסקנות כי הן מאוד עוצמתיות.

  1.  צום הוא התערבות לא תרופתית הנהוגה מאז ימי קדם עבור קשת רחבה של מחלות.
  2.  למרות שהראיות מצדדות ביעילות הטיפולית של הצום, כמעט ולא משתמשים בו בעידן המודרני.
  3.  צום הוא התערבות רפואית בטוחה היכולה לשפר את בריאותן של נשים בתחומים רבים.

במאמר מוצגות 5 קטגוריות עיקריות שנבחנו במחקרים בהקשר של צום ונשים.

צום וסרטן

סרטן – הנו בין הגורמים המובילים לתחלואה ותמותה ברחבי העולם בקרב נשים. השכיחות הגבוהה היא של סרטן השד, המעי הגס, הריאות, צוואר הרחם וסרטן הקיבה. מתוכם, סרטן השד נחשב לסרטן הראשון בשכיחותו בעולם.
המחקרים מצאו:

  • צום הנו כלי פרוגנוסטי (כלי המשמש לניבוי מהלכה של מחלה) נגד סרטן ומחלות מטבוליות אחרות.
  • צום יכול, באופן תיאורטי, לעכב מספר מסלולים קריטיים בהתפתחות והתקדמות של סרטן.
  • צום יכול לגרום לרגישות גבוהה יותר של גידולים ממאירים לטיפולים כמו כימותרפיה והקרנות.

מחקר פיילוט שנערך לאחרונה הראה שדיאטה מחקה צום (שזוהי דיאטה המכניסה את הגוף למצב של צום למרות שלא באמת צמים).

  • הפחיתה את גורמי הסיכון/סמנים ביולוגיים הקשורים לסרטן.
  • צום בעיקר מעכב את צמיחת הגידול על ידי עיכוב אנגיוגנזה.(אספקת הדם לגידול). גידולים אינם יכולים לגדול יותר מ-0.5 מ"מ ללא אספקת דם חדשה. לפיכך, צום יכול להאט את צמיחת הגידול.
  • צום של 48 שעות, במודל של עכברים עם סרטן שד, מדכא באופן משמעותי את צמיחת הגידול.

כל המחקרים הללו מצביעים על התפקיד האפשרי של צום בהגברת הטיפול בסרטן במידה רבה יותר. עם זאת, יש צורך בניסויים קליניים נוספים בתחום זה כדי להציג תוצאות מיטביות.

צום ושחלות פוליציסטית

תסמונת השחלות הפוליציסטיות (PCOS) היא ההפרעה ההורמונלית השכיחה ביותר בקרב נשים המתבטאת מהפרעה קלה במחזור החודשי ועד להפרעה חמורה בתפקודי הרבייה והמטבוליזם. כמו כן, לתזונה ולמערכת הרבייה יש קשר הדוק.
מחקר שנערך לאחרונה על נשים עם PCOS חשף:

  • צום יכול להפחית את פעילות היתר הסימפתטית הכרונית ב-PCOS אשר יפחית את הקורטיזול, שהוא הורמון המתח ויבטיח את הבריאות הפיזית והנפשית.
  •  הגבלת קלוריות לטווח קצר משפיעה  לטובה על הביוץ בנשים.
  •  שינוי באורח החיים הוא הקו הטיפולי הראשון בנשים עם PCOS הסובלות מעודף משקל.
  •  לירידה של 5%-10% במשקל יש יתרונות קליניים משמעותיים לשיפור התוצאות הפסיכולוגיות, תכונות הרבייה (מחזוריות הווסת, ביוץ ופוריות), ומאפיינים מטבוליים (תנגודת לאינסולין, גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם וסוכרת מסוג 2).

צום ובעיות שרירים ושלד

לבעיות הקשורות למצב של שרירים ושלד יש השפעה מכרעת על איכות החיים שלנו. מבעיות המתחילות ממצב אקוטי, כאב חד ועד דלקות במפרקים כולל דלקת מפרקים ניוונית, דלקת מפרקים שגרונית (RA), אוסטאופורוזיס וכאבי גב תחתון.
השכיחות של רבים מהמצבים הללו עולה באופן ניכר עם הגיל.
צום הוכח כמשפיע על הפרשת הורמון הפרתירואיד אשר נחשב כמועיל בשיפור בריאות העצם. הורמון הפרתירואיד מושפע משינוי בקצב היממה וממלא תפקיד מרכזי הן בחילוף החומרים של סידן ופוספט והן בתהליך שיפוץ העצם.
לצום יש תפקיד אפשרי במניעת דלקת שהיא אחד הגורמים העיקריים להפרעות שרירים שלד ,אוסטאופורוזיס ושברים.
ככל שהאוכלוסייה ממשיכה להזדקן, סביר להניח שהתחלואה והתמותה משברים עקב צפיפות מינרלים נמוכה של העצם ימשיכו לעלות.

צום ובריאות מטאבולית

 הקטגוריה שהכי הרבה נשים מחפשות לה פתרונות.
אחד האתגרים, שיש לנו הנשים,  אחרי גיל 40 ותוך כדי שאנחנו עוברות את השלב של לפני גיל המעבר ועד לגיל המעבר, הוא העלייה בסיכון לחלות במחלות מטאבוליות כגון: לחץ דם גבוה, שומן בטני, עודף משקל, מחלות לב, כבד שומני, כולסטרול גבוה וסוכרת.
נשים נוטות לפתח מחלות לב וכלי דם כ-10 שנים מאוחר יותר מגברים עם הכניסה לגיל המעבר, המתאפיינת בכמה גורמים:

    • עלייה בשומן הגוף המרכזי (תוך-בטני).
    • עלייה ברמות LDL.
    • ירידה ב- HDL.
    • עלייה ברמות הטריגליצרידים.
    • עלייה ברמות הגלוקוז והאינסולין.

על פי המחקרים צום לסירוגין 15-13 שעות צום ליום הנו כלי פוטנציאלי לתיקון הפרעות מטבוליות:

  • ירידה במשקל.
  • הפחתת מסת רקמת השומן.
  • ירידת לחץ הדם.
  • שיפור בפרופיל השומנים (ירידה ברמות הכולסטרול הכולל ו-LDL ועלייה ברמות ה-HDL).

צום ובריאות הנפש

בעיות הקשורות לבריאות הנפש שכיחות אצל נשים בגיל המעבר. ההערכה היא כי 80-85% מכלל הנשים חוות תסמינים. הנפוצים ביותר הם גלי חום, הזעת לילה, עצבנות, מצב רוח משתנה, מתח, חרדה וחוסר יציבות רגשית.
המחקרים מדווחים כי צום

    1. עוזר ליציבות במצב הנפשי.
    2. מפחית תסמינים של חרדה ודיכאון.
    3. משפר את התפקוד החברתי (חשק לצאת ולהיפגש עם אנשים).
    4. יעיל בהפחתת רמות מתח ודיכאון.

לסיכום

אם קראת עד לפה ולא צמת אף פעם , אם זה נראה לך קשה, גדול עלייך, מטורף, קיצוני , לא אפשרי או כל מחשבה אחרת שתמנע ממך להתנסות או אם ניסית בעבר ולא הרגשת שזה עזר לך בכלל, ממליצה לך מאוד ליצור עמי קשר.
צום ככלי ריפוי הוא אדיר, אבל צריך ללמוד איך לעשות אותו וברגע שיודעים זה ממש כלי לחיים.
אל תוותרי לעצמך , יש לך כוחות ואת מסוגלת.

הערה: צום ככלי ריפוי מתאים לגברים ולנשים כאחד. הסקירה שהבאתי במקרה הזה התייחסה לנשים.

אחרי שכתבתי על יתרונות הצום חשוב לדעת שצום לא מתאים לכולם וצריך לדעת איך לצום

למי אסור לצום

  • לאנשים הנמצאים בתת תזונה או בתת משקל.
  •  ילדים מתחת לגיל 18.
  •  נשים בהריון.
  •  נשים מניקות.

אנשים שצריכים להיות זהירים אבל לא בהכרח לא יכולים לצום וצריכים מלווה מקצועי או רופא לפני שמתחילים צום:

  • אנשים עם גאוט.
  • אנשים שלוקחים תרופות.
  • אנשים החולים בסוכרת מסוג 1 , 2 .
  • אנשים החולים בריפלוקס קיבתי – GERD .

 

כתבות נוספות בנושא צום לסירוגין

  1. מה קורה לגוף שלך במהלך צום?
  2.  צמים ומתאמנים – כל היתרונות לעשות פעילות גופנית דווקא בזמן צום
  3.  צום לסירוגין – המדריך למתחיל.
  4. טיפול בסוכרת בעזרת צום לסירוגין.

קריאה נעימה!

מעוניינים לקבל למייל את המאמר הבא שאפרסם?
מלאו את הטופס ותהנו מהקריאה:

סיפורי הצלחה

מאמרים נוספים

עייפות וסוכרת – פתרון טבעי

 סוכרת היא מצב כרוני המשפיע על מיליוני אנשים ברחבי העולם ואחד התסמינים השכיחים והמתישים שלה הוא עייפות. עייפות בסוכרת עלולה להיות חוויה מתמשכת למדי המקשה

מתי הכי טוב לאכול כדי לרדת במשקל

מתי הכי טוב לאכול כדי לרדת במשקל

 דפוסי האכילה שלנו בעשורים האחרונים השתנו באופן משמעותי ויש להם חלק גדול במגפת ההשמנה והסוכרת. אחד משלושת השינויים העיקריים בהרגלי התזונה שלנו הוא זמן האכילה.

לחץ דם גבוה וסוכרת מה הקשר

סוכרת ולחץ דם גבוה: מה הקשר?

יתר לחץ דם הוא אחד מגורמי הסיכון העיקריים לתמותה ממחלות לב וכלי דם, אשר נמנות על סיבות המוות המובילות בישראל. פתיחה קצת מדכאת לכתבה ….מודה.

חשיבות המגנזיום לסוכרתיים

מגנזיום הוא אחד המינרלים החשובים ביותר, אשר הכרחי לפעולתם של יותר מ -300 אנזימים שונים. כיום כ-  70% מהאנשים סובלים ממחסור במגנזיום ובמיוחד סוכרתיים. מהי

יום הסוכרת 2020

בימים אלו של מגפת ה- COVID-19, כשהכלכלה העולמית מתרסקת, ואנחנו חווים סכסוכים גזעיים ופוליטיים ברמה יומיומית נראה על פני השטח שזה לא ממש הזמן לעסוק

ויטמין D לסוכרתיים

הקשר בין ויטמין D וסוכרת

מחסור בוויטמין D ומחלת הסוכרת הפכו בשנים האחרונות להיות מגיפות עולמיות וההערכה היא ש- 75% מהאנשים במדינות המערב חיים בחוסר. הסיבה העיקרית: חוסר חשיפה לשמש.

 תוכן האתר נועד לספק מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ מקצועי או להכשיר מטפלים. אין להסתמך על המידע באתר כעל מקור בלעדי, או כתחליף לייעוץ, טיפול, אבחון, השגחה וחוות דעת של רופא מוסמך. מתן אמון בלתי מסויג בתוכן כלשהוא באתר הוא סיכון שכולו של הגולש ובאחריותו. כמקובל בתחום הרפואה המשלימה, התאמת טיפול נעשית באופן אינדווידואלי וספציפי לכל אדם, כל מקרה לגופו, לכן יש להתייחס אל התכנים באתר בזהירות ואין להסתמך עליהם.
חלק מהמידע הינו בגדר דעה אישית של הכותבת בלבד ואינו מתיימר להתאים לכל אדם. השימוש והצפייה באתר הינם באחריות הגולש בלבד ואין לראות במידע המופיע באתר משום הבטחה לתוצאה כלשהי ו/או אחריות או חובות כלשהם של הכותבת לכל נזק ישיר ו/או עקיף העלול להיגרם כתוצאה משימוש לא מוסמך במידע זה. 

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן