טריגליצרידים גבוהים בדם – איך מורידים?
לקביעת פגישה: 050-7499980

טריגליצרידים גבוהים בדם – איך מורידים?

טריגליצרידים גבוהים בדם
איך להוריד טריגליצרידים

הורדת טריגליצרידים בדם בעזרת תזונה נכונה

איך להוריד טריגליצרידים גבוהים בדם? האם באמת שומנים בדם מגיעים משומן בתפריט? כל התשובות במאמר שלפניך.

אנשים רבים חווים תסכול גדול בניסיון להוריד את רמות השומנים בדם, לחלקם אין ברירה אלא להתחיל טיפול תרופתי מונע, הם נמנעים משומן בכל צורותיו ומתרחקים מכל מה שיש בו כולסטרול. האם באמת זה הכרחי?


אז איך זה שאנחנו כמעט ולא אוכלים שומנים בתפריט ומקשיבים לאזהרות שלא לאכול יותר מידי ביצים ובשר שומני, כדי שלא יהיה לנו כולסטרול ואנחנו באמת מקשיבים להנחיות הללו ועדיין יש לנו טריגליצרידים גבוהים בדם?

התשובה הקצרה לשאלה הזו מאוד פשוטה: המקור של השומנים בדם, הטריגליצרידים, אינו מגיע מהשומנים במזון.

התשובה הארוכה יותר לפניכם.

מה הם הטריגליצרידים בדם?

רובכם בטח נתקלתם בבדיקות דם במדד הזה שנקרא טריגליצרידים.

טריגליצרידים הם סוג של שומן שהגוף משתמש בעיקר לאנרגיה, הם מהווים את רוב השומן המאוחסן בגוף האדם.

ערכים תקינים:

ערך תקין לפי רוב קופות החולים נחשב ל ערך קטן מ-150 מיליגרם לדציליטר.

ערך לא תקין יהיה ערך גדול מ-150 מיליגרם לדציליטר.

קצת כימיה …(לא למתקדמים בלבד) טריגליצרידים מורכבים משרשרת ארוכה של מולקולות גליצרול, שכל אחת מהן מחוברת לשלוש מולקולות של חומצות שומן (מכאן השם “טרי-גליצרידים”). התפקיד העיקרי של חומצות השומן הוא דלק לצרכים של הגוף.

האם טריגליצרידים גבוהים בדם מסוכנים?

הטריגליצרידים הם מדד חשוב מאוד לבריאות הלב, רמה גבוהה מידי שלהם עלולה להגביר את הסיכון למחלות לב על ידי התקשות של דפנות העורקים, מה שמגביר את הסיכון לשבץ.

בנוסף טריגליצרידים גבוהים עלולים לגרום גם לדלקת בלבלב.

רמת טריגליצרידים גבוהה יכולה להיות גם סמן למחלות וסימפטומים נוספים כגון:

  • סוכרת מסוג 2.
  • עמידות לאינסולין.
  • תסמונת מטאבולית.
  • תת פעילות של בלוטת התריס.
  • בנוסף, גם תרופות מסוימות עלולות לעלות את רמות הטריגליצרידים.

איך נוצרים הטריגליצרידים בדם ?

את האוכל שלנו אפשר לחלק, כמו כמעט כל דבר בחיים, ל- 3 קבוצות: פחמימות, שומנים וחלבונים.

פחמימות וחלבונים – עוברים פירוק (מטבוליזם), בכבד ומשם באמצעות זרם הדם עוברים לרקמות הגוף.

שומנים – עוברים פירוק דרך מערכת הלימפה והגוף מאחסן אותם בתאי השומן הקיימים בגוף.

על מנת לספק אנרגיה לגוף בין ארוחה לארוחה, (בהנחה שאנחנו לא אוכלים בין הארוחות) הגוף ישחרר את השומנים ויפיק מהם אנרגיה.

איך התזונה משפיעה על רמות הטריגליצרידים?

כשאנחנו אוכלים פחמימות וחלבונים משתחרר אינסולין מהלבלב שתפקידו: הכנסת הסוכר שאכלנו לתוך התאים כדי לתת לנו אנרגיה.

אם אכלנו יותר מידי – האינסולין הופך את הגלוקוז שהגוף לא צריך באותו הרגע, לצורה אחרת הנקראת גליקוגן.(שהיא צורת האחסון שלו).

בשביל לא לסבך יותר מידי …

נסו לחשוב מה אתם עושים עם כל האוכל שנשאר אחרי ליל הסדר… מכניסים למקרר נכון?

הכנסת אוכל למקרר היא בדיוק כמו הפיכת גלוקוז לגליקוגן , שומרים אוכל לאח”כ, כשנהייה רעבים ולא יהיה אוכל טרי, נוציא מהמקרר ונאכל שוב.

בהקבלה לגוף אם נצטרך אנרגיה נפרק את הגליקוגן לגלוקוז ונשתמש בו.

אבל….המקום במקרר (בכבד) שלנו מוגבל ואי אפשר לדחוס לשם את כל האוכל שנשאר מפסח, אז מה עושים? זורקים? חלילה! הגוף שלנו הוא מכונה מאוד חסכונית לכן הוא מאחסן את השאריות בצורה של שומן (או במקפיא אם תרצו), אחסון השומן במקפיא הוא בעצם הצורה של הטריגליצרידים.

התהליך הזה, של ייצור השומן, נקרא DNL = De Novo Lipogenesis או ייצור מחדש של שומן. והגוף שלנו יכול לאחסן שומן ללא הגבלה ..יש מקום אינסופי לכך.

לכן כשאתם רואים בבדיקות הדם טריגליצרידים גבוהים חשוב שתבינו שהם לא מגיעים מגיעים מהשומן שבתפריט שלכם אלא מעודף פחמימות.

הורדת טריגליצרידים בדם – השינוי התזונתי:

שינוי תזונתי להורדת טריגליצרידים- בעת הצורך, הגוף שלנו יודע לפרק את השומנים שהוא שמר בצד ולהשתמש בהם לאנרגיה לגוף, אבל זה לא יקרה כל עוד אנחנו ממשיכים להכניס לו עוד ועוד פחמימות.

וזה דומה לתהליך הפשרת האוכל מהמקפיא, כשלא ממש בישלנו באותו היום כדי שנוכל לקבל אנרגיה זמינה (הנה יש לנו ארוחת צהריים מוכנה…קציצות של סבתא מליל הסדר).

איך נגרום לגוף לפרק את הטריגליצרידים ולהשתמש בהם לייצור אנרגיה:

  1. תפריט דל פחמימה – כשמכניסים לגוף מעט פחמימות, הגוף נדרש לפרק טריגליצרידים על מנת לספק את האנרגיה הדרושה לו.
  2. פרוקטוז תזונתי – נמצא כמעט בכל מזון מעובד ומפריע לעבודתו של הכבד בפירוק הטריגליצרידים.

לסיכום, מה שאני רוצה שתזכרו מכל המאמר הארוך הזה שטריגליצרידים גבוהים בדם מקורם בפחמימות המגיעות מהתפריט שלנו ולא משומנים בתפריט.

אם גם אתם מתמודדים עם רמות שומנים גבוהות בדם, ביחד נוכל לבנות את התכנית התזונתית שתתאים לכם ולאורח החיים שלכם, לא צריך לדעת לבשל ולא צריך לסבול.

באופן פשוט וקל לביצוע, ניתן לשנות משמעותית את פרופיל השומנים בדם.  

ואולי תוכלו גם להפסיק לקחת תרופות.. שווה לנסות לא?

מעוניינים לקבל למייל את המאמר הבא שאפרסם? מלאו את הטופס ותהנו מהקריאה:

סיפורי הצלחה:

הפעם הצלחתי להוריד את הסוכר!

הפעם הצלחתי להוריד את הסוכר!

שמי טל אליה ואני בת 53. אני גרה בחולון וסבלתי מהשמנת יתר ממחצית שנות ה-30

הסיפור של ניסים שה- A1C שלו ירד מ- 8.2% ל- 6.7% ב- 3 חודשים!

הסיפור של ניסים שה- A1C שלו ירד מ- 8.2% ל- 6.7% ב- 3 חודשים!

ניסים הגיע אליי בגל הראשון של הקורונה, בימים שבהם עברתי לטפל רק בזום. מטופל בתרופות

הפעם עשיתי את השינוי הכי גדול שלי

הפעם עשיתי את השינוי הכי גדול שלי

שמי חלי, בת 51, שמשנותיי ה-40 סובלת מיתר משקל. אז אני, בניגוד לאחרים לא ניסיתי

בלי הצורך בכח רצון – הפעם זה היה אחרת – ירדתי 9 ק”ג לתמיד

בלי הצורך בכח רצון – הפעם זה היה אחרת – ירדתי 9 ק”ג לתמיד

מה הביא אותי לטיפול הגעתי לטלי לאחר שראיתי את חברתי בתהליך שהיא עוברת איתה והיא

מאמרים נוספים שיעניינו אותך:

איך חוזרים אחרי נפילה לדיאטה דלת פחמימה

איך חוזרים אחרי נפילה לדיאטה דלת פחמימה

אז, היית בדיאטה דלת פחמימה או קטוגנית זמן מה והכל הלך מצוין ואז יום אחד

גבינות לסוכרתיים – מה עדיף ומה פחות

גבינות לסוכרתיים – מה עדיף ומה פחות

האם גבינות שמנות הן חלק מהתפריט לסוכרתיים? האם הן חלק מהתפריט הקטוגני? האם מותר לאכול

כמה יעילה פעילות גופנית לחולי סוכרת מסוג 2

כמה יעילה פעילות גופנית לחולי סוכרת מסוג 2

חולי סוכרת מסוג 2 אשר מבצעים פעילות גופנית מתונה עד גבוהה עשויים להפחית עד שליש

מקורות במזון לוויטמין D – חשוב מאוד לסוכרתיים

מקורות במזון לוויטמין D – חשוב מאוד לסוכרתיים

כולם מדברים על החשיבות של ויטמין D ולפעמים זה מרגיש כמו עוד טרנד של תוסף

 

 

תוכן האתר נועד לספק מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ מקצועי או להכשיר מטפלים. אין להסתמך על המידע באתר כעל מקור בלעדי, או כתחליף לייעוץ, טיפול, אבחון, השגחה וחוות דעת של רופא מוסמך. מתן אמון בלתי מסויג בתוכן כלשהוא באתר הוא סיכון שכולו של הגולש ובאחריותו. כמקובל בתחום הרפואה המשלימה, התאמת טיפול נעשית באופן אינדווידואלי וספציפי לכל אדם, כל מקרה לגופו, לכן יש להתייחס אל התכנים באתר בזהירות ואין להסתמך עליהם.
חלק מהמידע הינו בגדר דעה אישית של הכותבת בלבד ואינו מתיימר להתאים לכל אדם. השימוש והצפייה באתר הינם באחריות הגולש בלבד ואין לראות במידע המופיע באתר משום הבטחה לתוצאה כלשהי ו/או אחריות או חובות כלשהם של הכותבת לכל נזק ישיר ו/או עקיף העלול להיגרם כתוצאה משימוש לא מוסמך במידע זה. 

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן