מה הסיכוי שלך לחלות בסוכרת ב-10 שנים הקרובות
depositphotos_4061551_l-2015_optimized

מה הסיכוי שלך לחלות בסוכרת ב-10 שנים הקרובות

האם בעוד כ-10 שנים או פחות הסוכרת או טרום סוכרת יהיו חלק מחייך?
בכל יום אני שומעת בקליניקה שלי משפטים כמו “במשך שנים הסוכר שלי היה תקין ופתאום בבדיקת הדם האחרונה הוא יצא מהסוגריים”.
אבל מה אם אני אגיד לך, שהסימן לסוכרת או לטרום סוכרת מגיע הרבה לפני שהגלוקוז יוצא מהסוגריים והבעיה היא שכל הזמן הסתכלנו על בדיקת הדם הלא נכונה.

 

התפתחות הסוכרת מתחת לפני השטח

הנתונים מראים שסוכרת היא גורם מוביל למחלות לב, כליות, חלק מסוגי הסרטן (שד ופרוסטטה)  שבץ מוחי ואפילו מחלת האלצהיימר הנקראת סוכרת מסוג 3.
אם המחלה הזו קשורה לכל כך הרבה מצבים קשים, חשוב מאוד להבין  את השורש שלה ומאיפה היא מתחילה ואיך היא מתפתחת.
אז כמו כל סיפור גם זה התחיל  once upon a time לפני הרבה שנים …
ובסיפור שלנו יש 3 דמויות:  גלוקוז , זמן (10-20 שנים) ואינסולין.
בתחילת שנות חיינו האינסולין והגלוקוז הלכו ממש אחד לצד השני. (יד ביד אם תרצו..)
בכל פעם שאכלנו פחמימות והגיע גלוקוז לזרם הדם הופרש אינסולין מהלבלב שפתח את שערי התאים (כמו מפתח הפותח דלת) ולמעשה העביר את הגלוקוז מזרם הדם לתוך התאים (בעיקר לתאי השריר).
כך למעשה האינסולין וויסת את רמות הגלוקוז בדם ושמר על רמתו  התקינה.
אבל לאורך זמן (פה נכנסת הדמות השלישית), שנים רבות, הגוף נלחם לווסת את רמות הסוכר בדם בגלל אורח החיים שלנו:

  • אכילה לא נכונה עמוסה בפחמימות.
  • שעות אכילה מרובות.
  • תדירות גבוהה של אכילה (כל שעתיים – שלוש).
  • חוסר בפעילות גופנית.
  • אורח חיים יושבני.
  • מצבים דלקתיים.
  • עישון .
  • תרופות.
  • מעט שעות שינה ועוד…

כיצד הגוף מתמודד עם אורח החיים

הגוף שצריך להתמודד עם כמויות גבוהות של גלוקוז מגביר ומעלה את ייצור האינסולין מהלבלב. בכל פעם הוא נדרש להגביר יותר ויותר את הכמות על מנת לשמור על רמת גלוקוז תקינה. (למצב הזה קוראים עמידות לאינסולין)
בזמן הזה על פני השטח …כשהלכנו לעשות בדיקות דם, ראינו שרמת הגלוקוז תקינה. אין שום כוכבית אדומה והסקנו (וגם הרופא שלנו ) שהכל בסדר.
אבל מתחת לפני השטח הגוף מאוד התאמץ כדי לשמור על רמת גלוקוז תקינה. סוג של מלחמה שקטה אם תרצו והמחיר שלה הוא רמות גבוהות של אינסולין בדם (היפראינסולינמיה) הגורמות לבעיות נוספות שאפרט בהמשך.

הגוף עובר מעמידות לאינסולין לסוכרת מסוג 2

עד ש…יום אחד , טוב לא ממש יום אחד אלא תקופה משהו קורה בלבלב או שמספר תאי הבטא בלבלב יורדים או שהיכולת שלהם לייצר אינסולין נפגעת. דעות החוקרים חלוקות אבל זה לא ממש משנה לסיפור שלנו.
כי זה השלב שבו אנחנו מתחילים לראות עלייה ברמת הגלוקוז בבדיקות הדם.

 אינסולין גבוה בדם במשך שנים

מה קורה בגוף במשך 10-20 שנים של אינסולין גבוה? לאינסולין יש קולטנים בכל תא ותא בגוף,  מה שמעיד על הצורך בו בכל התאים, אינסולין גבוה בדם קשור למצבים כרוניים רבים כגון:
לחץ דם גבוה (אינסולין גבוה משפיע על הורמון האלדסטרון שאחראי על הפרשת מלחים ומים בגוף ובנוכחות גבוה שלו האיזון הזה מופר ורואים עלייה של לחץ דם).
כולסטרול גבוה – אינסולין מגביר את ייצור LDL , הכולסטרול הרע.
עודף משקל – בנוכחות גבוהה של אינסולין קשה מאוד לרדת במשקל, החשק לאוכל מוגבר (קרייבינג).
דלקת – נוכחות גבוהה של אינסולין מעודדת דלקת אצל אנשים עם עמידות לאינסולין.
שחלות פוליציסטיות – נוכחות גבוהה של אינסולין בדם מעכבת ייצור של אסטרוגן (למי שירצה לדייק: אינסולין גבוה מעכב את אנזים הארומטאז שאחראי על המרת אנדרוגן שנקרא טסטוסטרון לאסטרוגן).
אין אונות – לגברים עם עמידות לאינסולין יש סיכוי גבוה יותר ללקות באין אונות וככל שרמת העמידות לאינסולין מחמירה כך גדל הסיכוי. (מהווה גם אחד הסימנים המוקדמים אצל גברים לעמידות לאינסולין).
בעיות עור – אקנה, בליטות  של עור מעל העור בדר”כ על העפעפיים, צוואר  בית שחי, קפלי המפשעה ומתחת לשדיים, פיגמנטציה של העור בצורה של כתמים כהים של העור עם מרקם עבה.

מה צריך לעשות 

אם נבדוק בעזרת בדיקת דם פשוטה את רמת האינסולין בצום. למעשה נצליח לזהות את הכיוון וההתחלה של סוכרת מסוג 2 הרבה הרבה יותר מוקדם.
שם הבדיקה: אינסולין בצום.
פשוט לבקש אותה מהרופא שלך. (לצערי צריך קצת להתווכח לפעמים). אם הרופא לא נותן לכם אותה, אפשר לבקש הפנייה ולעשות אותה באופן פרטי בעלות של 130 ₪ באסותא. נכון לינואר 2021

מה אומרת התוצאה או איך למדוד עמידות לאינסולין

HOMA-IRHomeostatic Model Assessment of Insulin Resistance
הנו מודל למדידת עמידות לאינסולין. התוצאה שיוצאת מעידה על יחסי הגומלין בין רמת הסוכר בדם (בצום) לבין ההורמון המגיב – אינסולין או במילים פשוטת כמה אינסולין הגוף משחרר לכמות מסויימת של גלוקוז
על מנת לחשב את רמת העמידות שלך לאינסולין, יש להכניס את הנתונים למחשבון הבא:

גלוקוז

אינסולין

(mg/dL)

uIU/mL (mU/L)

X

HOMA-IR ‎ ‎ = ‎ ‎

 

תוצאות חישוב עמידות לאינסולין

טווח בריא: בין 0.5-1.4
פחות מ 1.0 : רגישות לאינסולין טובה , תוצאה אופטימלית.
מעל 1.9 : עמידות מוקדמת לאינסולין. להתחיל לשנות אורח חיים , תזונה ושילוב של פעילות גופנית נכונה.
מעל 2.9 :  עמידות משמעותית לאינסולין. סימן אזהרה, חובה לעשות שינוי תזונתי ושינוי של אורח החיים.

שורה תחתונה

סוכרת מסוג 2 היא מצב ארוך ומתמשך של עמידות לאינסולין. גם אם רמות סוכר שלך תקינות כרגע , זה לא אומר שהכל תקין, בדיקת דם של רמת האינסולין תחשוף עבורך מה המצב המטאבולי שלך ומה צריך לעשות כבר היום לשנות את המצב.

 

מעוניינים לקבל למייל את המאמר הבא שאפרסם?
מלאו את הטופס ותהנו מהקריאה:

סיפורי הצלחה

מאמרים נוספים

חשיבות המגנזיום לסוכרתיים

מגנזיום הוא אחד המינרלים החשובים ביותר, אשר הכרחי לפעולתם של יותר מ -300 אנזימים שונים. כיום כ-  70% מהאנשים סובלים ממחסור במגנזיום ובמיוחד סוכרתיים. מהי

יום הסוכרת 2020

בימים אלו של מגפת ה- COVID-19, כשהכלכלה העולמית מתרסקת, ואנחנו חווים סכסוכים גזעיים ופוליטיים ברמה יומיומית נראה על פני השטח שזה לא ממש הזמן לעסוק

ויטמין D לסוכרתיים

הקשר בין ויטמין D וסוכרת

מחסור בוויטמין D ומחלת הסוכרת הפכו בשנים האחרונות להיות מגיפות עולמיות וההערכה היא ש- 75% מהאנשים במדינות המערב חיים בחוסר. הסיבה העיקרית: חוסר חשיפה לשמש.

קטוגני וצמחוני

קטוגני וצמחוני האם אפשרי?

לדיאטה הקטוגנית יתרונות רבים לאיזון סוכר, ירידה במשקל ושמירה על בריאות טובה ללא נפילות אנרגיה תכופות. השאלה האם גם צמחוניים יכולים ליהנות מהיתרונות שיש לתזונה

כמה ]חמימות ליום

כמה פחמימות צריך לאכול ביום?

הכל מתחיל ונגמר בכמות הפחמימות הנכונה לך. בדרך כלל מי שרוצה לרדת במשקל, לשמור על סוכר מאוזן ובריאות טובה צריך לשאול את עצמו את השאלה:

צום לסירוגין מול הפחתת קלוריות

צום לסירוגין – המדריך למתחילים

צום. מה אתם מרגישים כשאתם שומעים את המילה הזו? כשאני אומרת את המילה צום למטופלים שלי נפתחות להן העיניים לרווחה בתמיהה וחלק אפילו מקבלים ישר

צום לסירוגין – 12 טיפים חשובים

צום לסירוגין היה מאז ומתמיד חלק מהתרבות והדת של מיליוני אנשים בעולם. במאמר הזה אתן לך 12 טיפים ועצות חשובות לצום לסירוגין אשר מתבססות על

שתהייה לך שנה (לא) מתוקה!

בהתחלה חשבתי שיהיה קצת נדוש שגם אני אוציא ברכה לשנה החדשה, הרי אף אחד לא באמת קורא את כל הברכות האלה והן כבר די חוזרות

 תוכן האתר נועד לספק מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ מקצועי או להכשיר מטפלים. אין להסתמך על המידע באתר כעל מקור בלעדי, או כתחליף לייעוץ, טיפול, אבחון, השגחה וחוות דעת של רופא מוסמך. מתן אמון בלתי מסויג בתוכן כלשהוא באתר הוא סיכון שכולו של הגולש ובאחריותו. כמקובל בתחום הרפואה המשלימה, התאמת טיפול נעשית באופן אינדווידואלי וספציפי לכל אדם, כל מקרה לגופו, לכן יש להתייחס אל התכנים באתר בזהירות ואין להסתמך עליהם.
חלק מהמידע הינו בגדר דעה אישית של הכותבת בלבד ואינו מתיימר להתאים לכל אדם. השימוש והצפייה באתר הינם באחריות הגולש בלבד ואין לראות במידע המופיע באתר משום הבטחה לתוצאה כלשהי ו/או אחריות או חובות כלשהם של הכותבת לכל נזק ישיר ו/או עקיף העלול להיגרם כתוצאה משימוש לא מוסמך במידע זה. 

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן