כבד שומני מה זה? ואיך מטפלים?
לקביעת פגישה: 050-7499980

כבד שומני מה זה? ואיך מטפלים?

כבד שומני מהווה מחלת הכבד הנפוצה ביותר

מכבד שומני סובלים כ- 25% מהמבוגרים בעולם המערבי. זוהי מחלת הכבד הנפוצה ביותר ורוב החולים אינם מרגישים בקיומה. בעשור האחרון עלתה שכיחות המחלה יחד עם מגיפת ההשמנה. מהו כבד שומני? איך הוא נוצר? והכי חשוב האם המצב הזה הפיך?בכתבה שלפניכם.

מהו כבד שומני?

מחלת הכבד השומני שאינה כתוצאה של שתיית אלכוהול(NAFLD= Nonalcoholic Fatty Liver Disease), הנה מצב שבין 5%-10% ומעלה ממשקל הכבד הוא שומן.

כבד שומני מהווה גורם סיכון ל:

  • שחמת הכבד.
  • סוכרת מסוג 2.
  • סרטן בכבד.
  • מחלות לב וכלי דם.

ניתן לזהות את המחלה באמצעות אולטרסאונד ובדיקות דם.

 

האם יש תסמינים כלשהם?

לרוב האנשים עם מחלת כבד שומני אין תסמינים.

מדי פעם אנשים מרגישים עייפים מהרגיל או מרגישים כאב בצד הימני העליון של הבטן. (שם הכבד נמצא). רוב המחלות מתגלות בבדיקת דם שגרתית שבה רואים עלייה ברמות אנזימי הכבד.

האם יש קשר בין כבד שומני לסוכרת סוג 2?

בהחלט. מצב זה רק מחמיר את התנגודת לאינסולין ומכאן גם גורם למצב טרום סוכרת וסוכרת סוג 2 .

היווצרות של כבד שומני אינה בהכרח קשורה למצבים של עודף משקל והשמנה, אלא מדובר על שומן העוטף את הכבד.

האם צריך להיות מודאג?

כן. למרות שאנשים רבים חיים עם כבד שומני שנים רבות, הסיכון לפתח מחלות לב וכלי דם גבוה פי שניים אצל אנשים עם כבד שומני מאשר אנשים שאין להם כבד שומני. כנראה בגלל המצב הדלקתי המתרחש בכבד. בנוסף הכבד יכול להצטלק ואז התפקוד של הכבד נפגע.

איך מתפתח כבד שומני?

תפקידו של הכבד הוא אחסון והפקה של אנרגיה. כשאנחנו אוכלים, המזון נספג במעיים וחומרים מזינים מועברים אל הכבד. גלוקוז ופרוקטוז (סוגים שונים של סוכר) שונים מאוד מבחינת הפירוק (המטבוליזם) שלהם בגוף:

הגלוקוז:

  1. 80% ממנו עובר חילוף חומרים ברקמות הגוף ורק 20% עובר לכבד.
  2. גלוקוז עודף שהגוף לא צריך מומר לגליקוגן (סוג של מחסן לשעת צורך) ומעט ממנו עובר לייצור שומן חדש  בתהליך שנקרא  (DNL (De novo lipogenesis שהוא תהליך של המרת סוכר עודף לשומן.
  3. אם נאכל יותר מידי גלוקוז למשך תקופה ארוכה, יווצר בסופו של דבר כבד שומני.

הפרוקטוז לעומתו:

  1. פרוקטוז רעיל במיוחד כי המטבוליזם שלו מתרחש אך ורק בכבד ולכן רובו הופך לשומן.
  2. פרוקטוז עובר מטבוליזם ללא גבולות- ככל שייכנס יותר כך הגוף יהפוך אותו ליותר שומן. (אין מנגנון טבעי שעוצר אותו).
  3. אינו הפיך בקלות – שלא כמו גלוקוז שהגוף משחרר כשיש צורך באנרגיה ,הפרוקטוז שהופך לשומן לא עובר תהליך הפיך בקלות, יותר שומן = יותר עמידות לאינסולין. (הסיבה להפתחות סוכרת מסוג 2 והשמנה).
  4. הבדל נוסף בין מטבוליזם של גלוקוז לבין מטבוליזם של פרוקטוז הוא שפרוקטוז אינו מגרה את הפרשת האינסולין מתאי בטא בלבלב. זה אולי נשמע כמו דבר טוב על פני השטח, אבל התוצאה היא עלייה קטנה יותר של ההורמון leptin ופחות דיכוי של גרלין, כלומר יצירת מצב שבו המוח שלנו לא מקבל הודעה שאכלנו מספיק. לכן פרוקטוז עשוי לגרום לנו להרגיש פחות שבעים וזה גורם לנו לאכול יותר ממה שאנחנו צריכים!

לסיכום:

  1. אכילת יתר של פרוקטוז יכולה להגדיל את ייצור השומן מחדש פי 5!  
  2. את ההשפעה של הפרוקטוז על הכבד לא ניתן לראות בטווח הקצר אלא רק בטווח הארוך.  

תכל’ס, מה הטיפול?

ההנחיות של הרופאים לחולי כבד שומני היא בדר”כ:

  • לרדת במשקל.
  • להתחיל לספור קלוריות.
  • להתעמל.

אבל ברוב המקרים זה לא עובד …

מה כן?

  1. במזון מעובד, המגיע ארוז יש רשימת רכיבים על האריזה תעיפו בה מבט נוסף ואם אתם נתקלים בשמות כמו: סוכרוז, סירופ תירס, עמילן תירס – תתרחקו!
  2. רטבים קנויים, קטשופ, דגני בוקר, סירופ שוקולד, קוקה קולה, רוטב ברביקיו, ממתיקים ועוד.. מכילים גם הם את רשימת הרכיבים הזו.
  3. תפסיקו לספור קלוריות ותסתכלו על מה שאתם אוכלים- סוכרוז הוא לא רק קלוריות ריקות או פחמימות מזוקקות, הוא הרבה יותר מסוכן, מפני שהוא מגרה את האינסולין ויוצר עמידות לאינסולין בו זמנית.
  4. פרוקטוז נמצא יעיל מאוד בפיטום אווזים והפיכת הכבד שלהם לשומני. כנראה שיש לו השפעה דומה גם על בני אדם.

מה צריך לעשות?

להוריד פחמימות ועמילנים המגיעים מאוכל מעובד ושתייה ממותקת!

מהמחקרים:

במחקר שערכו עם חולי כבד שומני מצאו שבאנשים שהורידו מהתפריט שלהם פחמימות ועמילנים ראו שהמטבוליזם של הכבד התחיל מיד להשתנות ובמקום להמשיך וליצור שומן הוא התחיל לשרוף שומן וכך באופן מידי התחילו לראות את שכבת השומן יורדת.

בנוסף, במהלך המחקר והשינוי התזונתי השתנתה אוכלוסיית החיידקים (המיקרובים) והתגלית המפתיעה הייתה שהחיידקים החלו ליצור יותר חומצה פולית שהוא ויטמין שעוזר למטבוליזם של הכבד.

קישור למחקר: https://www.cell.com/cell-metabolism/fulltext/S1550-4131(18)30054-8

אז הנה כמה נקודות למחשבה:

  • הורדת פחמימות מעובדות מהתפריט יכולה לעשות שינוי משמעותי במצב ולא הורדה של שומנים מהתפריט.
  • דיאטה דלת פחמימות ועתירת שומן הוכחה כדרך אפקטיבית מאוד לשיפור מצבו של הכבד.
  • כיום בעיניי רופאים רבים נחשב כבד שומני למחלה כרונית (בדומה לסוכרת מסוג 2)  אבל ניתן להיפטר מהשומן בעזרת תפריט דל פחמימות או דיאטה קטוגנית. (בדומה לסוכרת מסוג 2).

אם את/ה מתמודד/ת עם כבד שומני או שאנזימי הכבד (ALT ) בבדיקות הדם האחרונות החלו לחצות את קו האמצע מזמינה אותך לשיחת ייעוץ על מנת לבחון את הדרך הנכונה עבורך.

מעוניינים לקבל למייל את המאמר הבא שאפרסם? מלאו את הטופס ותהנו מהקריאה.

סיפורי הצלחה:

סבלתי 10 שנים מכבד שומני – היום כבר לא!

סבלתי 10 שנים מכבד שומני – היום כבר לא!

אחרי 10 שנים של כבד שומני…המצב שלי החריף! הגעתי לטלי דרך אמא של חברה טובה,

הטעות של הרופא = המזל של סוזן.

הטעות של הרופא = המזל של סוזן.

הגעתי לטלי אחרי שנים של התמודדות עם מצב טרום סוכרתי ועם חשש להתפתחות סוכרת ההיסטוריה

רעות מתוקי ניצחה את הסוכרת המשפחתית

רעות מתוקי ניצחה את הסוכרת המשפחתית

רעות הגיעה אליי בסוף חודש ינואר עם סוכר ממוצע של 131. לאחר ניסיונות כושלים לאזן

בדיקות דם אחרונות הכניסו אותי לחרדה- ראיתי לנגד עיניי את אבי

בדיקות דם אחרונות הכניסו אותי לחרדה- ראיתי לנגד עיניי את אבי

הסיפור שלי,  מיכל וכטרמן, בת 64  התחיל כשעשיתי את הבדיקות דם האחרונות שלי. התוצאות הכניסו

מאמרים נוספים שיעניינו אותך:

סוכרתיים: 5 סיבות להוספת שומנים לתפריט

סוכרתיים: 5 סיבות להוספת שומנים לתפריט

שומנים בתפריט לסוכרתיים? בטוחה? ולירידה במשקל? שנים אמרו לנו ששומן משמין, ששומן סותם את העורקים

בעיות שינה אצל סוכרתיים: הסיבות והפתרונות.

בעיות שינה אצל סוכרתיים: הסיבות והפתרונות.

סוכרת עייפות ושינה – מהי הסיבה העיקרית לבעיות שינה ועייפות אצל סוכרתיים? מדוע מתעוררים בין

האם סוכרתיים ובעלי עודף משקל צריכים לאכול כל 2-3 שעות?

האם סוכרתיים ובעלי עודף משקל צריכים לאכול כל 2-3 שעות?

 סוכרתי ורוצה לרדת במשקל? צריך לאכול כל 2-3 שעות. מכירים את ההנחיה הזו ? יש

איזו פעילות גופנית הכי טובה לסוכרתיים ולירידה במשקל ואיזו ממש לא?

איזו פעילות גופנית הכי טובה לסוכרתיים ולירידה במשקל ואיזו ממש לא?

כיצד להוריד את הסוכר בדם, המשקל והעמידות לאינסולין ,בעזרת הפעילות הגופנית הנכונה ומאיזו פעילות גופנית

 

 

תוכן האתר נועד לספק מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ מקצועי או להכשיר מטפלים. אין להסתמך על המידע באתר כעל מקור בלעדי, או כתחליף לייעוץ, טיפול, אבחון, השגחה וחוות דעת של רופא מוסמך. מתן אמון בלתי מסויג בתוכן כלשהוא באתר הוא סיכון שכולו של הגולש ובאחריותו. כמקובל בתחום הרפואה המשלימה, התאמת טיפול נעשית באופן אינדווידואלי וספציפי לכל אדם, כל מקרה לגופו, לכן יש להתייחס אל התכנים באתר בזהירות ואין להסתמך עליהם.
חלק מהמידע הינו בגדר דעה אישית של הכותבת בלבד ואינו מתיימר להתאים לכל אדם. השימוש והצפייה באתר הינם באחריות הגולש בלבד ואין לראות במידע המופיע באתר משום הבטחה לתוצאה כלשהי ו/או אחריות או חובות כלשהם של הכותבת לכל נזק ישיר ו/או עקיף העלול להיגרם כתוצאה משימוש לא מוסמך במידע זה. 

Call Now Button שיחת חינם להתייעצות
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן