ההבדל הקריטי בין צום לסירוגין להפחתת קלוריות
ההבדל בין לספור קלוריות לבין צום

ההבדל הקריטי בין צום לסירוגין להפחתת קלוריות

חובבי תאוריית הקלוריות אומרים שהצום עובד כי אנחנו למעשה מגבילים את כמות הקלוריות.
הם טוענים שלא משנה התדירות של הצום אלא החיסכון הקלורי שלו.
אז בואו ניגש לבחון את הנושא הזה.

מה קורה בגוף בזמן צום

קל להסביר את ההבדל באמצעות מערכת הגשמים שיש לנו כרגע:
האם יומיים של גשם שוטף זהה לשבוע של טפטוף קל?
גם אם כמות המשקעים שתרד בסופו של דבר תהייה זהה,  ברור לכולנו שההשפעה היא אחרת לגמרי.
אותו דבר קורה לגוף שלנו! בצום הגוף עובר תהליכים אחרים לגמרי.
השינויים המתרחשים בגוף בזמן צום אינם איבוד קלוריות אלא שינויים הורמונליים.
הצום למעשה מפעיל טריגרים של הורמונים בגוף שלא מופעלים בהפחתה קלורית.

מדוע דיאטה של הפחתת קלוריות לא עובדת?

הפחתת קלוריות היום היא הגישה המובילה לטיפול בעודף משקל וסוכרת מסוג 2
בכל מסגרת של דיאטה יגידו לכם שקילוגרם אחד של שומן בגוף מכיל כ-7,000  קלוריות, כך שאם  תצרו גרעון של 500 קלוריות ביום שהם שווים ל- 3,500 קלוריות לשבוע תרדו חצי ק”ג בשבוע.
אבל ההצלחה של השיטה מזערית ורוב האנשים יורדים ועולים שוב במשקל עד שבגיל מסוים כבר לא יורדים בכלל וכל שנה רק מעלים עוד ועוד במשקל.

התשובה לשאלה למה זה לא עובד? היא: בגלל האטה בקצב המטאבולי שלהם!
מהו קצב מטאבולי?  RMR = Resting Metabolic Rates
קצב מטאבולי זו האנרגיה הדרושה למשאבת הלב שלנו להמשיך לעבוד, לכליות לפעול , לנשום ולמוח לחשוב.
אם הקצב המטאבולי שלנו ירד , תיעצר הירידה במשקל.

בואו נראה מה קורה בדיאטה רגילה?
אנחנו מכניסים לגוף פחות קלוריות ממה שהכנסנו עד עכשיו.
הפחתת הקלוריות מאלצת את הגוף לעשות התאמה והוא מתחיל לרדת במשקל.
לאחר תקופה, הגוף מזהה שהוא מוציא יותר ממה שהוא מכניס ומתחילה העלייה הידועה במשקל .
כלומר, המשקל מתחיל לעלות למרות שאתם ממשיכים עם אותה הדיאטה. (אולי תתחילו אפילו להאשים את עצמכם ששוב אין לכם כח רצון).
דיאטה של גירעון קלורי לא עובדת כי היא למעשה מביאה את הגוף למצב זמני של האטה במטאבוליזם.
בטיפול בסוכרת , כבד שומני ועודף משקל  המטרה שלנו היא לשרוף שומנים וסוכרים עודפים.
לא נצליח בחיים להגיע למטרה הזו אם הקצב המטאבולי שלנו ירד.

 בצום לסירוגין הקצב המטאבולי לא יורד

תתארו לעצמכם שאנחנו אנשי המערות, חורף , קר בחוץ והאוכל נדיר להשגה אם הגוף שלנו ייכנס למצב של הרעבה נהייה חסרי כוח לצאת ולמצוא לנו אוכל ובכל יום שיעבור המצב שלנו רק ילך ויחמיר עד שבסוף נמות מרעב בתוך המערה.
ולכן קורה ההפך!
בזמן צום , הגוף משתמש במאגרים שיש לו = שומן!
הקצב המטאבולי נשאר קבוע כי אין שום סיבה לגוף להאט את הקצב שלו.
ואנחנו מלאים באנרגיה לחפש לנו מזון.
זה ההבדל בין חיים רגועים לבין התעסקות בלתי פוסקת בכישלון הדיאטה .
צום יעיל במקום שספירת קלוריות נכשלה.
השמנה היא מצב הורמונלי ! ולא עודף קלורי
צום מעניק לגוף שינויים הורמונליים יעילים מאוד המתרחשים רק במצב של צום.
בדיאטה רגילה הגוף מקבל כל הזמן מזון, לכן הוא לא מצליח לעשות את השינויים האלה.
צום לסירוגין פשוט מייעל את כל התהליך הזה.

שורה תחתונה

הבעיה הכי גדולה עם שיטת הפחתת הקלוריות היא לא העובדה שלא יורדים במשקל אלא שלא מצליחים לשמור על הירידה הזו.
כולם יודעים שדיאטות עושות אותנו רעבים יותר.
זה לא עניין של כח רצון – זה עניין של הורמונים.
דיאטה מוצלחת מחייבת שימוש בצום לסירוגין – לא צום קבוע!
הגבלת מזון כל הזמן, שונה מהגבלת מזון בחלק מהזמן.
וזה ההבדל המהותי בין כישלון להצלחה.

מעוניינים לקבל למייל את המאמר הבא שאפרסם?
מלאו את הטופס ותהנו מהקריאה:

סיפורי הצלחה

A1C יורד

הפעם הצלחתי להוריד את הסוכר!

שמי טל אליה ואני בת 53. אני גרה בחולון וסבלתי מהשמנת יתר ממחצית שנות ה-30 שלי. אין דיאטה, תוכנית הרזיה, דיאטנית או קבוצות תמיכה שלא

מאמרים נוספים

ויטמין D לסוכרתיים

הקשר בין ויטמין D וסוכרת

מחסור בוויטמין D ומחלת הסוכרת הפכו בשנים האחרונות להיות מגיפות עולמיות וההערכה היא ש- 75% מהאנשים במדינות המערב חיים בחוסר. הסיבה העיקרית: חוסר חשיפה לשמש.

קטוגני וצמחוני

קטוגני וצמחוני האם אפשרי?

לדיאטה הקטוגנית יתרונות רבים לאיזון סוכר, ירידה במשקל ושמירה על בריאות טובה ללא נפילות אנרגיה תכופות. השאלה האם גם צמחוניים יכולים ליהנות מהיתרונות שיש לתזונה

כמה ]חמימות ליום

כמה פחמימות צריך לאכול ביום?

הכל מתחיל ונגמר בכמות הפחמימות הנכונה לך. בדרך כלל מי שרוצה לרדת במשקל, לשמור על סוכר מאוזן ובריאות טובה צריך לשאול את עצמו את השאלה:

צום לסירוגין מול הפחתת קלוריות

צום לסירוגין – המדריך למתחילים

צום. מה אתם מרגישים כשאתם שומעים את המילה הזו? כשאני אומרת את המילה צום למטופלים שלי נפתחות להן העיניים לרווחה בתמיהה וחלק אפילו מקבלים ישר

צום לסירוגין – 12 טיפים חשובים

צום לסירוגין היה מאז ומתמיד חלק מהתרבות והדת של מיליוני אנשים בעולם. במאמר הזה אתן לך 12 טיפים ועצות חשובות לצום לסירוגין אשר מתבססות על

שתהייה לך שנה (לא) מתוקה!

בהתחלה חשבתי שיהיה קצת נדוש שגם אני אוציא ברכה לשנה החדשה, הרי אף אחד לא באמת קורא את כל הברכות האלה והן כבר די חוזרות

 תוכן האתר נועד לספק מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ מקצועי או להכשיר מטפלים. אין להסתמך על המידע באתר כעל מקור בלעדי, או כתחליף לייעוץ, טיפול, אבחון, השגחה וחוות דעת של רופא מוסמך. מתן אמון בלתי מסויג בתוכן כלשהוא באתר הוא סיכון שכולו של הגולש ובאחריותו. כמקובל בתחום הרפואה המשלימה, התאמת טיפול נעשית באופן אינדווידואלי וספציפי לכל אדם, כל מקרה לגופו, לכן יש להתייחס אל התכנים באתר בזהירות ואין להסתמך עליהם.
חלק מהמידע הינו בגדר דעה אישית של הכותבת בלבד ואינו מתיימר להתאים לכל אדם. השימוש והצפייה באתר הינם באחריות הגולש בלבד ואין לראות במידע המופיע באתר משום הבטחה לתוצאה כלשהי ו/או אחריות או חובות כלשהם של הכותבת לכל נזק ישיר ו/או עקיף העלול להיגרם כתוצאה משימוש לא מוסמך במידע זה. 

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן