מרק עצם (Bone broth) וחשיבותו לסוכרתיים
מרק עצם לסוכרתיים

מרק עצם (Bone broth) וחשיבותו לסוכרתיים

מרק עצם הוא בראש ובראשונה מרק מרפא ויש בו כל כך הרבה דברים טובים שלא סתם הוא נזכר בהרבה תרבויות ומסורות עתיקות. מרק עצם מכיל חומרים מזינים שקשה לקבל ממקורות אחרים וזה מה שהופך אותו לכל כך מיוחד. איך מכינים מרק עצם ולמה הוא עוזר במאמר שלפניך.

מה זה מרק עצם?

מרק עצם כשמו כן הוא, מרק העשוי מעצמות שבושלו למשך זמן רב.

ניתן להשתמש במרק בכל סוגי העצמות: עוף, בקר, הודו, כבש ואפילו עצמות של דגים.

כולם יחד יוצרים מרק טעים להפליא ובעיקר מזין.  בדרך כלל יהיו אלו עצמות עם רקמת חיבור כמו מפרקים וגידים שעליהן נשאר קצת בשר.

אופן הבישול : ארוך. בין 24-48 שעות.

המטרה בבישול הארוך היא לאפשר שחרור של כמה שיותר חומרים מזינים מהעצמות למים כך שהגוף יוכל לספוג אותם בקלות.

סגולות מרק עצם

עיקר סגולותיו של מרק העצם, מרוכזות ב-  2 מרכיבים עיקריים:

מינרלים וחומצות אמינו.

שתי חומצות האמינו: גליצין ופרולין הן בעלות ערך רב. שתיהן נמצאות ברקמות חיבור (“הדבק” הביולוגי שמחזיק את גופנו יחד) וממלאות תפקידים מרכזיים בריפוי. למרות שהן מבחינה טכנית לא חיוניות  (כלומר, גופנו יכול לייצר אותם אם לא נקבל מספיק מהתזונה שלנו), צריכת גליצין ופרולין מהמזון יעילה בהרבה מאשר ייצורם באופן פנימי.

חשיבות מרק עצם לסוכרתיים

בסוכרת הגוף אינו מגיב כראוי לאינסולין שהוא מייצר או שיש פגיעה בהפרשת האינסולין.  חומצת האמינו גליצין קשורה לסיכון מופחת לסוכרת מסוג 2 ולהגברת רגישות הגוף לאינסולין.

נמצא כי הגליצין, ממלאת תפקיד בוויסות הסוכר בדם על ידי סיוע בבקרת הגלוקונאוגנזה (ייצור מחדש של גלוקוז בכבד) והפרולין, מועילה ללב שלנו בכך שהיא זו המאפשרת לדפנות כלי הדם לשחרר הצטברות של כולסטרול בחזרה לזרם הדם, מה שמצמצם את גודל החסימות הפוטנציאליות (ומפחית את הסיכון לאירועים כליליים).

1. מכיל ויטמינים ומינרלים חשובים ורבים

באופן כללי מרק עצם הוא מרק מזין מאוד אך המרכיבים שלו תלויים בעצמות שמכניסים לתוכו. מעריכים כי בתכולת כוס מרק אחת אפשר למצוא את כמות המינרלים הבאה:

סידן – 6.14 מ”ג , נתרן – 57.5 מ”ג ,מגנזיום – 52 מ”ג ,אשלגן – 94.3 מ”ג , זרחן – 19.5 מ”ג וגם נחושת, מנגן, ברזל, אבץ בכמות הקטנה מ- 1 מ”ג לכל אחד מהמינרלים.

ואת חומצות אמינו: שהן אבני הבניין של חלבונים אשר מהם עשויים התאים בגופנו.

חומצה אספרטית: 553.3 מ”ג ,תראונין: 214 מ”ג, סרין: 242.67 מ”ג ,חומצה גלוטמית: 1013.33 מ”ג ,פרולין: 986.67 מ”ג ,גליצין: 1773.33 מ”ג ,אלנין: 773.33 מ”ג וליין: 181 מ”ג

במח עצם יש ויטמין A , ויטמין K2 ומינרלים כמו אבץ, בורון, מנגן וסלניום יחד עם אומגה 3 ואומגה 6.

כל החלקים מכילים קולגן ההופך בתהליך הבישול לג’לטין וגם לו חומצות אמינו חשובות.

מכיוון שכל מרק מכיל עצמות אחרות ומרכיבים שונים קשה להעריך בדיוק את כמות החומרים המזינים.

2. תמיכה במערכת העיכול
בריאות כללית תלויה רבות בבריאותה של מערכת העיכול. מרק עצם הוכח כמגן על רירית מערכת העיכול ומרפא אותה.
חומצת האמינו בג’לטין ,המכונה גלוטמין עוזרת לשמור על תפקוד דופן המעי, וידועה  כמונעת ומרפאת מצב המכונה “מעי דולף” .
מכאן ששתייה של מרק עצם עשויה להועיל לאנשים עם מעי דולף, תסמונת מעי רגיז (IBS) ומחלות מעי דלקתיות כמו קוליטיס או קרוהן.

3. מפחית דלקתיות
לחומצות האמינו שנמצאות במרק העצמות, כולל גליקין וארגינין, השפעות אנטי דלקתיות חזקות. במיוחד ארגינין העשויה גם לסייע במאבק בדלקת הקשורה להשמנה.
המחקר שבקישור מראה כי רמות גבוהות יותר של ארגינין בדם קשורות לירידה בדלקתיות.

4. מפחית כאבי מפרקים
קולגן הוא החלבון העיקרי שנמצא בעצמות, בגידים וברצועות. במהלך הבישול מתפרק הקולגן מהעצמות ומרקמות החיבור והופך לחלבון אחר הנקרא ג’לטין. הג’לטין מכיל חומצות אמינו חשובות התומכות בבריאות המפרק. בנוסף, במרק עצם יש פרולין וגליצין, שהגוף משתמש בהם לבניית רקמת חיבור משלו.
כמו כן, מרק עצם מכיל גם גלוקוזאמין וכונדרויטין, שהם תרכובות טבעיות הנמצאות בסחוס ותומכות בבריאות המפרקים שלנו.

5. עוזר לירידה במשקל
נתחיל מזה שמרק עצם משביע. מאוד משביע! ובכיף יכול לסגור את הפינה כארוחת ערב חמה ביום קריר או בסוף יום ארוך. תחושת המלאות והשובע מגיעות בעיקר בזכות הג’לטין שבמרק.
צריכתו של מרק עצם על בסיס קבוע עשויה להפחית את צריכת המזון הכללית ולהוביל לירידה במשקל לאורך זמן.

6. שיפור תפקוד שינה ומוח
מחקרים מראים שלחומצת האמינו גליצין השפעות רבות על המוח שלנו:

  • עוזרת להירגע.
  • מקדמת שינה.
  • עוזרת לשמור על שינה עמוקה יותר.
  • עוזרת למנוע התעוררות במהלך הלילה.
  • מפחיתה ישנוניות במהלך היום.
  • משפרת את התפקוד הנפשי והזיכרון.

כך שאם במרק עצם יש לנו גליצין אז שתיית מרק עצם עשויה בהחלט להיות בעלת יתרונות דומים.

איך מכינים מרק עצם?

מצרכים:
1. עצמות – כל סוג של עצם היא ראויה. (בעצמות מפרקים יש יותר חומרים ג’לטיניים באופן טבעי ומומלץ לשלבן בהכנת הציר). את העצמות ניתן לרכוש אצל הקצבים או לשמור מתבשילים שונים שהכנתם. (אסדו, גרונות , עצם ברך, לרגל עגל יש טעם דומיננטי ולא מתאים לכל אחד).

2. עבור 2 ק”ג עצמות להוסיף:
1-2 כפות חומץ תפוחים אורגני.
ירקות- סלק קלוף,3  גזרים שלמים , בצל טרי שלם, קישוא שלם, צרור פטרוזיליה.

3. סיר חשמלי לבישול איטי.

אופן ההכנה:
  1. זמן הבישול – 48 שעות ואפילו יותר. (אבל גם 24 שעות יעשו את העבודה).
  2. את העצמות שרכשתם אצל הקצב שוטפים מתחת לברז להסרת לכלוך.
  3. מכניסים לתנור לקליה למשך 20 דקות על חום גבוה.( 250 מעלות)- להעשרת הטעמים.
  4. מכניסים את העצמות לסיר.
  5. מוסיפים 2 כפות חומץ תפוחים אורגני.
  6. מכניסים את הירקות. (אם זמן הבישול ארוך מומלץ להחליף ירקות או להוציא לאחר 24 שעות).
  7. מוסיפים מים עד כיסוי .(ככל שיותר מים כך פחות ג’לטיני ופחות התעסקות במהלך הבישול).
  8. מחממים עד בעבוע עדין ושלא יגיע לרתיחה!! בין 93 ל- 95 מעלות. רתיחה מפרקת את שרשרת הקולגן והטעם והג’לטיניות משתנים.
  9. כשעתיים לפני סוף הבישול אפשר להוסיף פטרוזיליה.
  10. כשמסתיים הבישול מורידים מהאש.
  11. כשהציר מתקרר ניתן להסיר בקלות את שכבת השומן שנוצרה מעל ושומרים אותו כתוספת לתבשילים אחרים (מעשיר מאוד את הטעם).
  12. את שאריות הבשר והגידים אפשר לשלב בתבשילים (קציצות, טיגון) יש בהם הרבה קולגן וג’לטין.
  13. הציר נשמר במקפיא חודשים ארוכים.
  14. מומלץ להפשיר במקרר לפני השימוש.
  15. הערה- לפעמים בזמן הבישול מתפשט לפעמים בבית ריח שלא נעים לכל אחד, אפשר להניח מגבת לחה מעל הסיר וזה מפחית את יציאת הריחות.

כמה צריך לשתות?

אני ממליצה על כוס או חצי כוס ליום אבל אין ממש חוקים גם פעם השבוע יהיה מצוין אבל נסו כמה שיותר.

שורה תחתונה

מרק עצם הוא מרק מזין ומוזכר רבות ברפואה המסורתית והעתיקה.
הוא זול, קל להכנה ובעיקר משביע.
מניסיון, סוכרתיים המשלבים אותו בשיגרה ולאנשים הרוצים לרדת במשקל הוא מאוד עוזר בתהליך.
נסו, מה יש לכם להפסיד?

מעוניינים לקבל למייל את המאמר הבא שאפרסם?
מלאו את הטופס ותהנו מהקריאה:

סיפורי הצלחה

A1C יורד

הפעם הצלחתי להוריד את הסוכר!

שמי טל אליה ואני בת 53. אני גרה בחולון וסבלתי מהשמנת יתר ממחצית שנות ה-30 שלי. אין דיאטה, תוכנית הרזיה, דיאטנית או קבוצות תמיכה שלא

מאמרים נוספים

ויטמין D לסוכרתיים

הקשר בין ויטמין D וסוכרת

מחסור בוויטמין D ומחלת הסוכרת הפכו בשנים האחרונות להיות מגיפות עולמיות וההערכה היא ש- 75% מהאנשים במדינות המערב חיים בחוסר. הסיבה העיקרית: חוסר חשיפה לשמש.

קטוגני וצמחוני

קטוגני וצמחוני האם אפשרי?

לדיאטה הקטוגנית יתרונות רבים לאיזון סוכר, ירידה במשקל ושמירה על בריאות טובה ללא נפילות אנרגיה תכופות. השאלה האם גם צמחוניים יכולים ליהנות מהיתרונות שיש לתזונה

כמה ]חמימות ליום

כמה פחמימות צריך לאכול ביום?

הכל מתחיל ונגמר בכמות הפחמימות הנכונה לך. בדרך כלל מי שרוצה לרדת במשקל, לשמור על סוכר מאוזן ובריאות טובה צריך לשאול את עצמו את השאלה:

צום לסירוגין מול הפחתת קלוריות

צום לסירוגין – המדריך למתחילים

צום. מה אתם מרגישים כשאתם שומעים את המילה הזו? כשאני אומרת את המילה צום למטופלים שלי נפתחות להן העיניים לרווחה בתמיהה וחלק אפילו מקבלים ישר

צום לסירוגין – 12 טיפים חשובים

צום לסירוגין היה מאז ומתמיד חלק מהתרבות והדת של מיליוני אנשים בעולם. במאמר הזה אתן לך 12 טיפים ועצות חשובות לצום לסירוגין אשר מתבססות על

שתהייה לך שנה (לא) מתוקה!

בהתחלה חשבתי שיהיה קצת נדוש שגם אני אוציא ברכה לשנה החדשה, הרי אף אחד לא באמת קורא את כל הברכות האלה והן כבר די חוזרות

 תוכן האתר נועד לספק מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ מקצועי או להכשיר מטפלים. אין להסתמך על המידע באתר כעל מקור בלעדי, או כתחליף לייעוץ, טיפול, אבחון, השגחה וחוות דעת של רופא מוסמך. מתן אמון בלתי מסויג בתוכן כלשהוא באתר הוא סיכון שכולו של הגולש ובאחריותו. כמקובל בתחום הרפואה המשלימה, התאמת טיפול נעשית באופן אינדווידואלי וספציפי לכל אדם, כל מקרה לגופו, לכן יש להתייחס אל התכנים באתר בזהירות ואין להסתמך עליהם.
חלק מהמידע הינו בגדר דעה אישית של הכותבת בלבד ואינו מתיימר להתאים לכל אדם. השימוש והצפייה באתר הינם באחריות הגולש בלבד ואין לראות במידע המופיע באתר משום הבטחה לתוצאה כלשהי ו/או אחריות או חובות כלשהם של הכותבת לכל נזק ישיר ו/או עקיף העלול להיגרם כתוצאה משימוש לא מוסמך במידע זה. 

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן