טריגליצרידים גבוהים בדם – איך מורידים?
לקביעת פגישה: 050-7499980

טריגליצרידים גבוהים בדם – איך מורידים?

טריגליצרידים גבוהים בדם
הורדת טריגליצרידים בדם בעזרת תזונה נכונה

איך להוריד טריגליצרידים גבוהים בדם? האם באמת שומנים בדם מגיעים משומן בתפריט? כל התשובות במאמר שלפניך.

אנשים רבים חווים תסכול גדול בניסיון להוריד את רמות השומנים בדם, לחלקם אין ברירה אלא להתחיל טיפול תרופתי מונע, הם נמנעים משומן בכל צורותיו ומתרחקים מכל מה שיש בו כולסטרול. האם באמת זה הכרחי?


אז איך זה שאנחנו כמעט ולא אוכלים שומנים בתפריט ומקשיבים לאזהרות שלא לאכול יותר מידי ביצים ובשר שומני, כדי שלא יהיה לנו כולסטרול ואנחנו באמת מקשיבים להנחיות הללו ועדיין יש לנו טריגליצרידים גבוהים בדם?

התשובה הקצרה לשאלה הזו מאוד פשוטה: המקור של השומנים בדם, הטריגליצרידים, אינו מגיע מהשומנים במזון.

התשובה הארוכה יותר לפניכם.

מה הם הטריגליצרידים בדם?

רובכם בטח נתקלתם בבדיקות דם במדד הזה שנקרא טריגליצרידים.

טריגליצרידים הם סוג של שומן שהגוף משתמש בעיקר לאנרגיה, הם מהווים את רוב השומן המאוחסן בגוף האדם.

ערכים תקינים:

ערך תקין לפי רוב קופות החולים נחשב ל ערך קטן מ-150 מיליגרם לדציליטר.

ערך לא תקין יהיה ערך גדול מ-150 מיליגרם לדציליטר.

קצת כימיה …(לא למתקדמים בלבד) טריגליצרידים מורכבים משרשרת ארוכה של מולקולות גליצרול, שכל אחת מהן מחוברת לשלוש מולקולות של חומצות שומן (מכאן השם “טרי-גליצרידים”). התפקיד העיקרי של חומצות השומן הוא דלק לצרכים של הגוף.

האם טריגליצרידים גבוהים בדם מסוכנים?

הטריגליצרידים הם מדד חשוב מאוד לבריאות הלב, רמה גבוהה מידי שלהם עלולה להגביר את הסיכון למחלות לב על ידי התקשות של דפנות העורקים, מה שמגביר את הסיכון לשבץ.

בנוסף טריגליצרידים גבוהים עלולים לגרום גם לדלקת בלבלב.

רמת טריגליצרידים גבוהה יכולה להיות גם סמן למחלות וסימפטומים נוספים כגון:

  • סוכרת מסוג 2.
  • עמידות לאינסולין.
  • תסמונת מטאבולית.
  • תת פעילות של בלוטת התריס.
  • בנוסף, גם תרופות מסוימות עלולות לעלות את רמות הטריגליצרידים.

איך נוצרים הטריגליצרידים בדם ?

את האוכל שלנו אפשר לחלק, כמו כמעט כל דבר בחיים, ל- 3 קבוצות: פחמימות, שומנים וחלבונים.

פחמימות וחלבונים – עוברים פירוק (מטבוליזם), בכבד ומשם באמצעות זרם הדם עוברים לרקמות הגוף.

שומנים – עוברים פירוק דרך מערכת הלימפה והגוף מאחסן אותם בתאי השומן הקיימים בגוף.

על מנת לספק אנרגיה לגוף בין ארוחה לארוחה, (בהנחה שאנחנו לא אוכלים בין הארוחות) הגוף ישחרר את השומנים ויפיק מהם אנרגיה.

איך התזונה משפיעה על רמות הטריגליצרידים?

כשאנחנו אוכלים פחמימות וחלבונים משתחרר אינסולין מהלבלב שתפקידו: הכנסת הסוכר שאכלנו לתוך התאים כדי לתת לנו אנרגיה.

אם אכלנו יותר מידי – האינסולין הופך את הגלוקוז שהגוף לא צריך באותו הרגע, לצורה אחרת הנקראת גליקוגן.(שהיא צורת האחסון שלו).

בשביל לא לסבך יותר מידי …

נסו לחשוב מה אתם עושים עם כל האוכל שנשאר אחרי ליל הסדר… מכניסים למקרר נכון?

הכנסת אוכל למקרר היא בדיוק כמו הפיכת גלוקוז לגליקוגן , שומרים אוכל לאח”כ, כשנהייה רעבים ולא יהיה אוכל טרי, נוציא מהמקרר ונאכל שוב.

בהקבלה לגוף אם נצטרך אנרגיה נפרק את הגליקוגן לגלוקוז ונשתמש בו.

אבל….המקום במקרר (בכבד) שלנו מוגבל ואי אפשר לדחוס לשם את כל האוכל שנשאר מפסח, אז מה עושים? זורקים? חלילה! הגוף שלנו הוא מכונה מאוד חסכונית לכן הוא מאחסן את השאריות בצורה של שומן (או במקפיא אם תרצו), אחסון השומן במקפיא הוא בעצם הצורה של הטריגליצרידים.

התהליך הזה, של ייצור השומן, נקרא DNL = De Novo Lipogenesis או ייצור מחדש של שומן. והגוף שלנו יכול לאחסן שומן ללא הגבלה ..יש מקום אינסופי לכך.

לכן כשאתם רואים בבדיקות הדם טריגליצרידים גבוהים חשוב שתבינו שהם לא מגיעים מגיעים מהשומן שבתפריט שלכם אלא מעודף פחמימות.

הורדת טריגליצרידים בדם – השינוי התזונתי:

שינוי תזונתי להורדת טריגליצרידים- בעת הצורך, הגוף שלנו יודע לפרק את השומנים שהוא שמר בצד ולהשתמש בהם לאנרגיה לגוף, אבל זה לא יקרה כל עוד אנחנו ממשיכים להכניס לו עוד ועוד פחמימות זה לא יקרה.

וזה דומה לתהליך הפשרת האוכל מהמקפיא, כשלא ממש בישלנו באותו היום כדי שנוכל לקבל אנרגיה זמינה (הנה יש לנו ארוחת צהריים מוכנה…קציצות של סבתא מליל הסדר).

איך נגרום לגוף למפרק את הטריגליצרידים ולהשתמש בהם לייצור אנרגיה:

  1. תפריט דל פחמימה – כשמכניסים לגוף מעט פחמימות, הגוף נדרש לפרק טריגליצרידים על מנת לספק את האנרגיה הדרושה לו.
  2. פרוקטוז תזונתי – נמצא כמעט בכל מזון מעובד ומפריע לעבודתו של הכבד בפירוק הטריגליצרידים.

לסיכום, מה שאני רוצה שתזכרו מכל המאמר הארוך הזה שטריגליצרידים גבוהים בדם מקורם בפחמימות המגיעות מהתפריט שלנו ולא משומנים בתפריט.

אם גם אתם מתמודדים עם רמות שומנים גבוהות בדם, ביחד נוכל לבנות את התכנית התזונתית שתתאים לכם ולאורח החיים שלכם, לא צריך לדעת לבשל ולא צריך לסבול.

באופן פשוט וקל לביצוע, ניתן לשנות משמעותית את פרופיל השומנים בדם.  

ואולי תוכלו גם להפסיק לקחת תרופות.. שווה לנסות לא?

מעוניינים לקבל למייל את המאמר הבא שאפרסם? מלאו את הטופס ותהנו מהקריאה.

סיפורי הצלחה:

סבלתי 10 שנים מכבד שומני – היום כבר לא!

סבלתי 10 שנים מכבד שומני – היום כבר לא!

אחרי 10 שנים של כבד שומני…המצב שלי החריף! הגעתי לטלי דרך אמא של חברה טובה,

הטעות של הרופא = המזל של סוזן.

הטעות של הרופא = המזל של סוזן.

הגעתי לטלי אחרי שנים של התמודדות עם מצב טרום סוכרתי ועם חשש להתפתחות סוכרת ההיסטוריה

רעות מתוקי ניצחה את הסוכרת המשפחתית

רעות מתוקי ניצחה את הסוכרת המשפחתית

רעות הגיעה אליי בסוף חודש ינואר עם סוכר ממוצע של 131. לאחר ניסיונות כושלים לאזן

בדיקות דם אחרונות הכניסו אותי לחרדה- ראיתי לנגד עיניי את אבי

בדיקות דם אחרונות הכניסו אותי לחרדה- ראיתי לנגד עיניי את אבי

הסיפור שלי,  מיכל וכטרמן, בת 64  התחיל כשעשיתי את הבדיקות דם האחרונות שלי. התוצאות הכניסו

מאמרים נוספים שיעניינו אותך:

סוכרתיים: 5 סיבות להוספת שומנים לתפריט

סוכרתיים: 5 סיבות להוספת שומנים לתפריט

שומנים בתפריט לסוכרתיים? בטוחה? ולירידה במשקל? שנים אמרו לנו ששומן משמין, ששומן סותם את העורקים

בעיות שינה אצל סוכרתיים: הסיבות והפתרונות.

בעיות שינה אצל סוכרתיים: הסיבות והפתרונות.

סוכרת עייפות ושינה – מהי הסיבה העיקרית לבעיות שינה ועייפות אצל סוכרתיים? מדוע מתעוררים בין

האם סוכרתיים ובעלי עודף משקל צריכים לאכול כל 2-3 שעות?

האם סוכרתיים ובעלי עודף משקל צריכים לאכול כל 2-3 שעות?

 סוכרתי ורוצה לרדת במשקל? צריך לאכול כל 2-3 שעות. מכירים את ההנחיה הזו ? יש

איזו פעילות גופנית הכי טובה לסוכרתיים ולירידה במשקל ואיזו ממש לא?

איזו פעילות גופנית הכי טובה לסוכרתיים ולירידה במשקל ואיזו ממש לא?

כיצד להוריד את הסוכר בדם, המשקל והעמידות לאינסולין ,בעזרת הפעילות הגופנית הנכונה ומאיזו פעילות גופנית

 

 

תוכן האתר נועד לספק מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ מקצועי או להכשיר מטפלים. אין להסתמך על המידע באתר כעל מקור בלעדי, או כתחליף לייעוץ, טיפול, אבחון, השגחה וחוות דעת של רופא מוסמך. מתן אמון בלתי מסויג בתוכן כלשהוא באתר הוא סיכון שכולו של הגולש ובאחריותו. כמקובל בתחום הרפואה המשלימה, התאמת טיפול נעשית באופן אינדווידואלי וספציפי לכל אדם, כל מקרה לגופו, לכן יש להתייחס אל התכנים באתר בזהירות ואין להסתמך עליהם.
חלק מהמידע הינו בגדר דעה אישית של הכותבת בלבד ואינו מתיימר להתאים לכל אדם. השימוש והצפייה באתר הינם באחריות הגולש בלבד ואין לראות במידע המופיע באתר משום הבטחה לתוצאה כלשהי ו/או אחריות או חובות כלשהם של הכותבת לכל נזק ישיר ו/או עקיף העלול להיגרם כתוצאה משימוש לא מוסמך במידע זה. 

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן