כבד שומני = ל- 4.2 שנות הזדקנות נוספות!
Losing your memory problems as a mental illness symbol of Dementia and Alzheimer's disease with an hour glass and time icon of sand shaped as a human brain as loss of intelligence function.

כבד שומני = ל- 4.2 שנות הזדקנות נוספות!

.

מהם גורמי הסיכון לכבד שומני ואיך אפשר להפחית את הסיכון למחלה ומה עושים אם יש לך כבד שומני במאמר שלפניך.

באנשים עם כבד שומני, נפח המוח המופחת שווה ל- 4.2 שנות הזדקנות נוספות עבור אנשים בשנות ה- 60 לחייהם, או 7.3 שנות הזדקנות נוספות עבור אנשים מתחת לגיל 60. כך טוענים החוקרים במחקר שהתפרסם בכתב העת JAMA Neurology בינואר 2018.

https://jamanetwork.com/journals/jamaneurology/article-abstract/2662748

תקציר המחקר:

מחקר שנערך לאחרונה הראה כי אנשים עם כבד שומני שאינו על רקע אלכוהול NAFLD סבלו מחשיבה מופחתת ומפעילות מוחית ירודה בהשוואה לאחרים.

החוקרים השתמשו בסריקות MRI כדי למדוד את נפח המוח הכולל של 766 גברים ונשים ובסריקות CT של הבטן להערכת הכבד שלהם.

כבד שומני שאינו על רקע צריכת אלכוהול, נקשר עם גודל מוח כולל קטן יותר משמעותית.

בנבדקים בגילאי 75 שנים ומעלה, הדבר הקביל להזדקנות של 1.5 שנים נוספות , בהשוואה לאלו ללא מחלת כבד שומני.

ההסברים לתופעה הזו על ידי החוקרים התמקדו בכמה כיוונים:

  1. שינויים מבניים בכלי הדם.
  2. דלקת– שומן יתר בכבד מעודד דלקתיות הפוגעות בתאים במוח.
  3. חלבונים המופרשים על ידי רקמות השומן, תורמים למחלות פתולוגיות של הלב וכלי הדם.

מסקנות החוקרים:

  • המחקר מראה כי כבד שומני קשור לירידה בתפקוד המוחי.
  • אצל אנשים צעירים שכבד שומני הופך להיות שכיח יותר, ההשפעה גדולה יותר.
  • המצב ניתן לשינוי!

לאור תוצאות המחקר חשוב להבין מהו התפקיד של הכבד?

הכבד הוא הרגולטור המרכזי של הומאוסטזיס אנרגטי או במילים פשוטות יש לו תפקיד מרכזי בחילוף החומרים של גלוקוז ושומנים. הוא הופך את המזון לרכיבים כימיים חיוניים, אוגר שומנים, סוכרים וברזל לשימוש מאוחר יותר ומפרק תרופות וחומרים אחרים אשר עלולים להיות רעילים לגוף.

הכבד שומר על איזון אנרגיה בגוף, כשחסר הוא מפרק וכשיש עודף הוא אוגר (לקריאה נוספת על תפקודי הכבד בקישור).

מהם גורמי הסיכון העיקריים לכבד שומני?

גורמי הסיכון העיקריים למחלת הכבד השומני הן המחלות המטאבוליות: מחלות לב וכלי דם, סוכרת, טרום סוכרת, יתר לחץ דם, טריגליצרידים גבוהים ועודף משקל.

הגורם המשותף למחלות האלה הוא עמידות של תאי הגוף לאינסולין, שהוא ההורמון שמופרש מהלבלב. (לקריאה מורחבת על תנגודת לאינסולין).

בשנים האחרונות, קיימת הבנה הולכת וגוברת שלא רק צורות מתקדמות של מחלת כבד כרונית קשורים לפגיעה קוגנטיבית אלא גם מצבים של טרום המחלה.

איך מאבחנים  מחלת כבד שומני?

  • בדיקת  אולטרסאונד של  הבטן  והכבד.
  • אנזימי כבד גבוהים.

אז מה עושים אם יש כבד שומני?

המחקר מראה שניתן לשנות את המצב הזה וזו כבר התחלה טובה כי זה אומר שהשינוי הוא בידיים שלכם!

  1. נהלו אורח חיים בריא – הפחיתו סטרס, לכו לישון בזמן, השתדלו לעשות דברים שעושים לכם טוב, תהיו עם אנשים שכיף לכם להיות איתם.
  2. תזונה נכונה – מאכלים רבים פוגעים בכבד כמו חץ מטרה, מזונות מעובדים המכילים פרוקטוז, עמילן תירס ומשקאות מוגזים ודיאט למינהם פוגעים בכבד כמו חץ מטרה.
  3. פעילות גופנית – תנועה היא אחד מהדברים שעושים טוב לגוף ולנשמה , לא הכוונה להרשם לחדר כושר או להתחיל להרים משקולות אלא פשוט ללכת, להניע את הגוף, במיוחד אם אורח החיים שלכם הוא יושבני.

לסיכום , מחלת כבד שומנית, שלא על רקע אלכוהול, הנה מצב שהולך ונעשה שכיח ומתחיל היום בגיל מוקדם יחסית.
לטיפול ומניעה יכולים להיות תועלות רבות יותר גם בשימור תפקוד המוח. חשוב להתחיל לטפל כבר עכשיו.

מעוניינים לקבל למייל את המאמר הבא שאפרסם?
מלאו את הטופס ותהנו מהקריאה:

סיפורי הצלחה

מאמרים נוספים

אלולוז ממתיק לסוכרתיים

אלולוז – הממתיק הכי טוב לסוכרתיים

האם אלולוז הוא הממתיק הכי טוב לסוכרתיים? מה היתרון של הממתיק הזה לחולי סוכרת וכיצד אלולוז יכול להועיל לבריאות המטאבולית שלך?  האם סוכרתיים יכולים להשתמש

עייפות וסוכרת – פתרון טבעי

 סוכרת היא מצב כרוני המשפיע על מיליוני אנשים ברחבי העולם ואחד התסמינים השכיחים והמתישים שלה הוא עייפות. עייפות בסוכרת עלולה להיות חוויה מתמשכת למדי המקשה

צום לסירוגין לסוכרתיים

הגישה המסורתית לטיפול בסוכרת לא מצליחה! כולם מחפשים ריפוי ולא רוצים "לנהל את המחלה". אנשים רוצים להיות בריאים יותר, להרגיש טוב יותר, לאזן סוכר, לאזן

מתי הכי טוב לאכול כדי לרדת במשקל

מתי הכי טוב לאכול כדי לרדת במשקל

 דפוסי האכילה שלנו בעשורים האחרונים השתנו באופן משמעותי ויש להם חלק גדול במגפת ההשמנה והסוכרת. אחד משלושת השינויים העיקריים בהרגלי התזונה שלנו הוא זמן האכילה.

לחץ דם גבוה וסוכרת מה הקשר

סוכרת ולחץ דם גבוה: מה הקשר?

יתר לחץ דם הוא אחד מגורמי הסיכון העיקריים לתמותה ממחלות לב וכלי דם, אשר נמנות על סיבות המוות המובילות בישראל. פתיחה קצת מדכאת לכתבה ….מודה.

חשיבות המגנזיום לסוכרתיים

מגנזיום הוא אחד המינרלים החשובים ביותר, אשר הכרחי לפעולתם של יותר מ -300 אנזימים שונים. כיום כ-  70% מהאנשים סובלים ממחסור במגנזיום ובמיוחד סוכרתיים. מהי

יום הסוכרת 2020

בימים אלו של מגפת ה- COVID-19, כשהכלכלה העולמית מתרסקת, ואנחנו חווים סכסוכים גזעיים ופוליטיים ברמה יומיומית נראה על פני השטח שזה לא ממש הזמן לעסוק

 תוכן האתר נועד לספק מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ מקצועי או להכשיר מטפלים. אין להסתמך על המידע באתר כעל מקור בלעדי, או כתחליף לייעוץ, טיפול, אבחון, השגחה וחוות דעת של רופא מוסמך. מתן אמון בלתי מסויג בתוכן כלשהוא באתר הוא סיכון שכולו של הגולש ובאחריותו. כמקובל בתחום הרפואה המשלימה, התאמת טיפול נעשית באופן אינדווידואלי וספציפי לכל אדם, כל מקרה לגופו, לכן יש להתייחס אל התכנים באתר בזהירות ואין להסתמך עליהם.
חלק מהמידע הינו בגדר דעה אישית של הכותבת בלבד ואינו מתיימר להתאים לכל אדם. השימוש והצפייה באתר הינם באחריות הגולש בלבד ואין לראות במידע המופיע באתר משום הבטחה לתוצאה כלשהי ו/או אחריות או חובות כלשהם של הכותבת לכל נזק ישיר ו/או עקיף העלול להיגרם כתוצאה משימוש לא מוסמך במידע זה. 

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן